Od 1 sierpnia spółka Koleje Dolnośląskie wprowadza zmiany do regulaminu oraz cennika. W szczególności zmianie ulega sposób i zasady odprawy podróżnych w pociągach. Wprowadzony zostaje obowiązek zgłoszenia przez podróżnego braku biletu przed lub bezpośrednio po wejściu do pociągu oraz dodatkowa opłata za wydanie biletów w pociągu na stacjach z czynnymi kasami biletowymi.
Wzrost liczby podróżnych przewożonych przez Koleje Dolnośląskie przyczynił się do konieczności wprowadzenia zmian w regulaminie obsługi podróżnych. Większa liczba pasażerów podróżujących naszymi pociągami wiąże się z wydłużeniem czasu odprawy podróżnych przez konduktora. Natomiast realizacja przewozów na odcinkach o krótkich czasach przejazdu pomiędzy poszczególnymi przystankami skraca czas, którym dysponuje konduktor aby odprawić dosiadających się pasażerów. W celu usprawnienia obsługi podróżnych Koleje Dolnośląskie, oprócz działań związanych ze zmianami regulacji taryfowych, wprowadziły już wzmocnienie składów pociągów i drużyn konduktorskich w wybranych dniach i relacjach.
Od 1 sierpnia 2012 r. Koleje Dolnośląskie wprowadzają zmiany do:
-Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt
-Cennika wykazu opłat za przewóz osób, rzeczy i zwierząt
-Taryfy przewozowej osób, rzeczy i zwierząt
polegające na:
-wprowadzeniu opłaty dodatkowej w wysokości 3 zł pobieranej za wystawienie biletu oraz za legalizację i skasowanie biletów abonamentowych (REGIOPiątka) przez konduktorów w pociągach
-wprowadzeniu obowiązku pasażerów zgłaszania się do konduktorów celem zakupu biletu.
Opłata dodatkowa w wysokości 3 zł za wystawienie biletu oraz za legalizację i skasowanie biletów abonamentowych (REGIOPiątka) przez konduktorów w pociągach
Dodatkową opłatę w wysokości 3 zł pobiera się wyłącznie od stacji, na których istnieje możliwość nabycia biletu w kasie i będzie obowiązywała jedynie w godzinach otwarcia kas. Nie dotyczy ona ofert promocyjnych dostępnych wyłącznie u konduktora w pociągu (np. oferta Junior-Senior, odcinkowe promocje). Zwolnione z opłaty dodatkowej za zakup biletu w pociągu są m.in:
-osoby niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności ruchowej,
-wsiadające na stacjach/przystankach, gdzie nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
-posiadające bilet: na przejazd z adnotacją DALEJ, niewłaściwą drogą przewozu lub z późniejszym terminem przejazdu.
Opłata dodatkowa dotyczy również biletów abonamentowych REGIOPiątka honorowanych w pociągach Kolei Dolnośląskich. Pasażer posiadający taki bilet przed każdą podróżą powinien go zalegalizować w kasie biletowej na załączonym do niego karnecie. Legalizacja oraz skasowanie takiego biletu przez konduktorów w pociągach Kolei Dolnośląskich podlega dodatkowej opłacie w wysokości 3 zł.
Obowiązek zgłoszenia przez podróżnego braku biletu
Każda osoba, która nie posiada ważnego biletu na przejazd pociągami Kolei Dolnośląskich, zobowiązana jest poinformować o tym konduktora przed lub bezpośrednio po wejściu do pociągu.
Właściwe traktowanie wszystkich podróżnych
Spółce zależy na zachowaniu dotychczasowych standardów obsługi oraz właściwym traktowaniu pasażerów. Podróżni wsiadający na stacjach i przystankach pozbawionych kas biletowych, zwłaszcza w miejscowościach położonych bezpośrednio za dużymi stacjami muszą długo oczekiwać na konduktora, co może obniżać ich komfort podróży, w porównaniu do podróżnych, którym już został sprzedany lub sprawdzony bilet i którzy uzyskali już odpowiedź na pytanie dotyczące taryfy lub rozkładu jazdy. Sprawdzenie ważności biletu trwa krócej od jego sprzedaży lub legalizacji, a zaoszczędzony w ten sposób czas można poświęcić obsłudze podróżnych.
Wprowadzenie opłat dodatkowych i zmienionej procedury zgłaszania ma na celu utrzymanie wysokich standardów obsługi w pociągach Kolei Dolnośląskich, możliwość indywidualnego podejścia do podróżnego oraz niesienia pomocy na pokładzie pojazdu.
Jeżeli nie u konduktora, to gdzie?
Bilety na przejazd pociągami Kolei Dolnośląskich można nabyć w kasach biletowych w Legnicy i na Dworcu Głównym we Wrocławiu oraz we wszystkich kasach Przewozów Regionalnych na następujących stacjach obsługiwanych przez pociągi KD: Wrocław Główny, Wrocław Mikołajów, Wrocław Nadodrze, Zgorzelec Miasto, Wołów, Węgliniec, Lubań Śląski, Legnica, Bolesławiec, Jaworzyna Śląska, Jelcz Laskowice, Jelenia Góra, Kamieniec Ząbkowicki, Kłodzko Główne, Kłodzko Miasto, Żagań, Żary. Ponadto bilety na przejazd pociągami Kolei Dolnośląskich, dostępne są także w automatach biletowych Przewozów Regionalnych we Wrocławiu. Tak szeroka sieć dystrybucji pozwala na swobodny dostęp pasażerów do biletów.
Podróżni ze stacji wyposażonych w kasy biletowe w celu uniknięcia częstego zakupu biletów mają możliwość zakupu biletów okresowych. Bilet miesięczny, poza niezaprzeczalną wygodą, jest także rozwiązaniem znacząco obniżającym koszty codziennych dojazdów do pracy i szkoły.