NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

UIC: Rola KDP na świecie będzie rosła

| Kasper Fiszer 08.02.2017 10

UIC: Rola KDP na świecie będzie rosła
Pociąg KDP we Francji. fot. Kasper Fiszer.
Coraz większe znaczenie kolei dużych prędkości w systemach transportowych prognozują przedstawiciele Międzynarodowego Związku Kolei. Podczas dzisiejszego spotkania w Łodzi opisywali oni sukces szybkich pociągów m.in. w Chinach. Sieć KDP ma tam wkrótce obejmować niemal 50 tys. km tras.
O roli kolei dużych prędkości (KDP) na świecie mówiono dziś w Łodzi na konferencji „Współczesne dworce jako wielofunkcyjne węzły przesiadkowe” zorganizowanej przez Fundację Projektów Obywatelskich. Przedstawiciele Międzynarodowego Związku Kolei (Union Internationale des Chemins de fer, UIC) podkreślali zgodnie, że znaczenie pociągów tej kategorii będzie rosło. Widoczne jest to m.in. w statystykach długości sieci KDP.

Kolej dużych prędkości to nie tylko szybkość

I tak obecnie łączna długość linii kolejowych dużych prędkości oceniana jest na ok. 36 tys. km. Kolejne 18 tys. km jest już budowane, a istniejące plany obejmują powstanie dalszych 35 tys. km tras. Znacznie zwiększy się także liczba państw eksploatujących KDP. – Dziś takich krajów jest 14. W 16 budowane są nowe linie, w 36 się je planuje – wskazywał Takumi Ishii, przedstawiciel Kolei Japońskich. Część z projektowanych tras powstaje w państwach, w których KDP już istnieje. W sumie krajów, które użytkują, budują bądź planują trasy dużych prędkości jest 43.

Jak podkreślał jednak Iñaki Barrón, dyrektor komitetu kolei pasażerskiej i dużych prędkości w UIC, istota KDP nie ogranicza się do zmniejszenia czasu przejazdu. – Dla wielu ludzi kolej dużych prędkości to po prostu pociągi, które jeżdżą szybciej niż inne, ale to nieprawda. Chodzi o cały system, o pociągi najwyższego standardu wykorzystujące także najlepszą i najlepiej położoną infrastrukturę, mające najlepszy marketing itd. – opisywał.

Kluczowa dla sukcesu jest lokalizacja dworca i jego dostępność

Wskazywał on na bardzo duże znaczenie lokalizacji obsługujących KDP dworców. – Jeśli z Łodzi do Warszawy dojeżdżalibyśmy w pół godziny, ale dworzec w stolicy byłby położony źle, to nie dawałoby to dobrego efektu – mówił. – Stacje są więc kluczowe dla wszystkich KDP. W każdym przypadku ważnym pytaniem jest, ile dworców należy wybudować w danym mieście, a ich lokalizację trzeba rozważać z kilku różnych perspektyw: zarządcy infrastruktury, miasta, przewoźnika i pasażera – przekonywał.

Dodał też, że budowa dworca w dobrej lokalizacji może wymagać czasem bardzo dużych nakładów. – W Seulu powstał w tym celu tunel o długości aż 51 km – podawał przykład. Podkreślał, że współczesny dworzec musi spełniać wysokie wymagania dostępności rozumianej nie tylko przez pryzmat potrzeb osób niepełnosprawnych, ale także powiązań z innymi środkami transportu, a nawet czasu, jaki jest niezbędny na wymianę pasażerską czy na dotarcie od wejścia do budynku do drzwi wagonu.

Chiny: 26 tys. km tras i miliard pasażerów rocznie

Dużo miejsca poświęcono przykładowi bardzo intensywnego rozwoju kolei dużych prędkości w Chinach. Pierwszą linię tego standardu otwarto tam w 2008 r. Miała 672 km długości. W ciągu kolejnego roku dobudowano kolejne 2 tys. km, a w 2016 r. sieć osiągnęła aż ok. 26 tys. km. Jak zapowiadał Baoshi Huo, przedstawiciel UIC z Chin, obecne plany zakładają budowę dalszych 20 tys. km tras, by w 2030 r. Chiny dysponowały rozległym systemem KDP o łącznej długości linii ok. 45 tys. km.

– Koleje dużych prędkości pozwoliły radykalnie skrócić czas przejazdu pomiędzy ważnymi miastami. Np. trasę Pekin – Szanghaj, która ma ok. 1300 km, pokonywało się dawniej najszybszym pociągiem w 12 godz., a dziś w niecałe pięć – wskazywał. W zeszłym roku Koleje Chińskie przewiozły pociągami KDP ponad miliard osób. Sieć koncentruje się tam we wschodniej części kraju, ale w 2014 r. otwarto także długą linię na północny zachód biegnącą przez pustynię Gobi.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Chiny (318)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Chiny (318)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS