NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów

| Michał Szymajda 05.10.2016 24

Siemens z dużym kontraktem w Iranie. Polskie firmy na razie bez sukcesów
Lokomotywa ER24PC SafirFot. Kabelleger / David Gubler, CCA 4.0/Wikimedia Commons
Jak na razie apetyty polskich producentów taboru, dotyczące otwierającego się rynku w Iranie, pozostają niezaspokojone. Kolejny duży kolejowy kontrakt w tym kraju podpisał natomiast Siemens.
Siemens podpisał kontrakt dotyczący wsparcia modernizacji linii kolejowych oraz dostawy komponentów potrzebnych do budowy kolejnych 50 lokomotyw spalinowych ER24PC, nazywanych IranRunner lub Safir. Kontrakt został podpisany 3 października podczas wizyty w Iranie Sigmara Gabriela – niemieckiego ministra ekonomii i energii. Na początku roku Siemens podpisał już memorandum dotyczące dalszej współpracy z Iranem.

– Siemens jest dumny, że może wesprzeć proces głębokich przemian w irańskiej infrastrukturze. Będziemy ściśle współpracować z Kolejami Irańskimi i Grupą MAPNA odpowiedzialną za produkcji lokomotyw, w celu budowy zrównoważonego ekonomicznego rozwoju tego kraju, którego częścią jest kolej – powiedział Siegried Russwurm, członek zarządu Siemens.

To nie pierwszy kontrakt Siemensa

W 2010 roku, na podstawie kontraktu z 2006 roku, Siemens dostarczył do Iranu 30 lokomotyw ER24PC, a do kolejnych 120 dostarczył części, które już w Iranie zmontował koncern MAPNA. Całość warta była 294 mln euro. Obecny kontrakt na dostawę komponentów do 50 lokomotyw pozwoli zbudować irańskiej firmie 50 kolejnych ER24PC w Iranie. Spalinowe lokomotywy ER24PC, nazywane w Iranie Safir, przystosowane są do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Silnik, który je napędza pochodzi z wytwórni MTU i ma moc 3200 KM.

Polskie firmy do eksportu potrzebują wsparcia rządu

Rynkiem irańskim interesują się także polskie firmy. W związku z gruntowną modernizacją kolei Irańczycy poszukują w Europie partnerów z branży. Temu służyła m.in. wizyta ambasadora Iranu w bydgoskiej Pesie w 2015 r.

– Śledzimy trendy światowe w branży kolejowej, wiemy gdzie warto pojawić się z produktami, ale bez reformy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, trudno nam będzie sprzedać cokolwiek na przykład na rynek irański, gdzie chcielibyśmy się pojawić – mówił na początku roku Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz. W czerwcu natomiast, podczas przekazania pierwszych pociągów Pesy dla niemieckiego przewoźnika NEB, minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapewnił, że reforma instytucji udzielających kredyty eksportowe będzie prowadzona. Ma spowodować ułatwienie sprzedaży polskich produktów na rynkach także poza UE.

– Na świecie jest tak, że większym problemem jest sfinansowanie kontraktu niż jego fizyczne wykonanie. Mamy tego świadomość, dlatego planujemy przebudowę KUKE, PAIZu i WPH. Wspólnie razem mają one tworzyć całość z punktu widzenia przedsiębiorcy przy pozyskiwaniu i realizacji kontraktów zagranicznych. Zaznaczam, że odpowiednie gwarancje podłożone pod kontrakty poza Polską lub kredyty dla strony kupującej, a także leasing, są niezmiernie ważnym elementem układanki gospodarczej. Mamy tego świadomość i będziemy teraz głęboko przebudowywać naszą finansową architekturę eksportową – mówi Morawiecki.

Iran rozbudowuje kolej

Iran w ciągu ostatnich kilku lat mocno inwestuje, z pomocą chińskich partnerów, w rozbudowę linii i tabor. Ten bliskowschodni kraj chce zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozach i powiększyć liczbę linii kolejowych dwukrotnie, z obecnie istniejących 13 000 kilometrów do 25 000. Linie są przebudowywane na dwutorowe, teraz mają być również elektryfikowane. Budowane będą też zupełnie nowe odcinki, które mają być przystosowane do rozwijania prędkości rzędu 250 km/h. Iran chce rozbudowywać także połączenia transgraniczne i do portów. Chce stać się państwem tranzytowym dla towarów przewożonych z Turcji do Indii i Chin.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Iran (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Iran (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS