Partnerzy serwisu:
Biznes

Rail Baltica: Ruch na Litwę wciąż niewielki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
01-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rail Baltica: Ruch na Litwę wciąż niewielki
fot. Kasper FiszerPociąg PKP Cargo na Litwie (2010)
Przewozy towarowe pomiędzy Polską a Litwą nadal utrzymują się na bardzo niskim poziomie. Nowoczesna infrastruktura wykorzystywana jest więc w niewielkim procencie. Czy szansą na zwiększenie przewozów będzie modernizacja torów po polskiej stronie granicy?

Jednym z ważniejszych elementów międzynarodowego korytarza Rail Baltica jest jego litewski fragment od granicy z Polską do Kowna. Otwarty ponad rok temu po gruntownej przebudowie szlak bardzo podniósł standard techniczny ciągu i wyeliminował konieczność kłopotliwej zmiany rozstawu osi na stacji granicznej. Nie przełożyło się to jednak na zwiększenie ruchu, więc wykorzystanie nowoczesnej trasy jest niskie.

PKP Cargo nie zanotowało wzrostu przewozów

W październiku 2015 r. zakończyła się budowa de facto nowej 123-kilometrowej linii kolejowej o szerokości toru 1435 mm, która na całej swojej długości biegnie obok układu szerokotorowego. W efekcie pomiędzy Kownem a graniczną stacją Mockava (Maćkowo) powstał wielotorowy szlak w standardzie magistralnym. Inwestycja pochłonęła ponad 360 mln euro.

Miała ona przede wszystkim ułatwić transport towarów. Zdecydowano się więc na budowę peronów tylko w większych miejscowościach, likwidując jednocześnie możliwość odprawy podróżnych na dawnej stacji przesiadkowej Šeštokai (Szostaków). – Po remoncie nie zauważyliśmy wzrostu przewozów – mówi jednak Ryszard Jacek Wnukowski z biura prasowego PKP Cargo, które pozostaje jednym z najważniejszych przewoźników kolejowych obsługujących przewozy na Litwę.

Wymiana handlowa nie jest zależna od przewoźnika

– Liczba pociągów przekazywanych na przejściu granicznym Trakiszki – Mockava jest stosunkowo niewielka i wynosi około 10-12 par pociągów miesięcznie. W imporcie przewozi się najwięcej drewna i produktów z drewna, a w eksporcie jedną z największych grup towarowych są nawozy – wskazuje przedstawiciel spółki. Wszystkie pociągi przewoźnika przekazywane są w Szostakowie, choć PKP Cargo w 2014 r. uzyskało certyfikat bezpieczeństwa pozwalający na samodzielną realizację przewozów na Litwie. Niewielką skalę obsługiwanego ruchu Ryszard Jacek Wnukowski tłumaczy ogólną sytuacją gospodarczą obu krajów.

– Potencjał polsko-litewskiego przejścia granicznego pod względem eksploatacyjnym jest znacznie większy niż wskazują to wykonywane przewozy – przyznaje. – Jednak liczba przesyłek przekazywanych na tym przejściu jest ściśle związana z wymianą handlową, zwłaszcza między firmami litewskimi i polskimi, co jest niezależne od przewoźnika – konkluduje. Pewne szanse na uruchamianie dodatkowych połączeń towarowych widzą natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe.

Lepsze parametry przyciągną odbiorców?

– Planujemy modernizację kolejnego fragmentu międzynarodowego korytarza: od Białegostoku przez Ełk i Suwałki do granicy państwa. Został on podzielony na dwa odcinki: Białystok – Ełk i Ełk – granica państwa (Trakiszki). Będziemy się ubiegać o dofinansowanie inwestycji na pierwszym z tych odcinków w ramach III naboru CEF – zapowiada Joanna Kubiak z Zespołu Prasowego PKP PLK.

– Liczymy na to, że wraz z modernizacją, która planowana jest na lata 2020–2024, wzrośnie liczba potencjalnych odbiorców [towarów] z takich krajów jak Łotwa, Estonia czy Finlandia – tłumaczy. Prace modernizacyjne mają bowiem pozwolić na wjazd cięższych niż dotychczas składów towarowych. – Dopuszczalny nacisk zostanie zwiększony do 221 kN – mówi Joanna Kubiak. Wzrosnąć ma także maksymalna prędkość.

Siedem par pociągów towarowych na tydzień

Na razie jednak przejście w Trakiszkach obsługuje przeciętnie tylko dwa pociągi towarowe dziennie. – Na odcinku Trakiszki – granica państwa notujemy obecnie średnio siedem par pociągów towarowych w tygodniu – usłyszeliśmy w Wydziale Prasowym PKP PLK. Jedynym oprócz PKP Cargo (i Przewozów Regionalnych z weekendowymi pociągami pasażerskimi) przewoźnikiem, który uruchamia tam połączenia, jest DB Schenker.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5