Partnerzy serwisu:
Biznes

Ponad 54 mln zł straty PKP Intercity za rok 2014

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ponad 54 mln zł straty PKP Intercity za rok 2014
Odejście kolejnych 5,2 miliona pasażerów, a także koszty inwestycyjne sprawiły, że w roku 2014 PKP Intercity zanotowało 54,2 mln straty. Mimo, że spółka prowadzona przez Jacka Leonkiewicza od początku 2015 roku notuje wzrost liczby pasażerów, raczej wątpliwe jest, by w 2018 roku, według słów prezesa PKP SA Jakuba Karnowskiego, trafiła na giełdę.

Prezes PKP Intercity podkreśla, że osiągnięty wynik netto nie odzwierciedla rzeczywistej kondycji firmy. Według Jacka Leonkiewicza ważniejszy jest wskaźnik EBITDA, określający zysk spółki przed odjęciem kosztów takich jak podatki, amortyzacja zakupów czy odsetki kredytowe.

– Wynik netto jest miarą, która niekoniecznie odzwierciedla rzeczywistą kondycję firmy. Obecnie próbujemy nadgonić lata zaniedbań na kolei – powiedział prezes Leonkiewicz w rozmowie z Gazetą Wyborczą. – Na nasz wynik wpłynęła też duża liczba inwestycji w tabor, m.in. zakup 40 nowych pociągów Pesa Dart i Stadler Flirt – tłumaczy szef PKP Intercity i dodaje, że za rok 2015 należy się spodziewać podobnego wyniku finansowego, jak za rok 2014.

PKP Intercity powoli odzyskuje pasażera

– Zaczynamy iść w górę, gwarantujemy coraz lepsze czasy przejazdu, sukcesywnie wymieniamy tabor, wprowadzamy nowe oferty. W marcu odnotowaliśmy 12-procentowy wzrost liczby pasażerów w komunikacji krajowej. Dane za kwiecień będą jeszcze lepsze (według pierwszych informacji, jest to wzrost na poziomie 23% – dop. red.). Przy zachowaniu takiej dynamiki kwestią czasu jest powrót do liczby pasażerów sprzed kilku lat – ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym" prezes Jacek Leonkiewicz.

Na giełdę za kilka lat?

Czy wzrosty są wystarczające, by w 2018 myśleć o wprowadzeniu spółki na giełdę? Zdaniem Jannusza Malinowskiego, byłego prezesa PKP Intercity, odpowiedź dadzą dopiero wyniki za 2015 rok.

– Aby udało się wprowadzić PKP Intercity na giełdę papierów wartościowych, przewoźnik musi być atrakcyjnym podmiotem dla inwestorów – z dobrymi kluczowymi wskaźnikami i z pozytywnym trendem w zakresie odzyskiwania pasażerów i rynku. Bezpośrednia konkurencja będzie rosła w siłę. Liczba dobrych dróg i jadących po nich samochodów z pewnością wzrośnie. Z drugiej strony, maleć będzie dostęp do funduszy unijnych, a obecnie wprowadzany do eksploatacji nowy tabor będzie ulegał dekapitalizacji. Z upływem czasu będzie zatem trudniej, a nie łatwiej sprywatyzować przewoźnika. Dlatego obawiam się, że ryzyko trwającego wiecznie stanu przygotowań do prywatyzacji PKP Intercity jest wysokie. Myślę, że wyniki finansowe spółki za trwający 2015 r. wiele powiedzą, jak bardzo realny jest to scenariusz – ocenia Janusz Malinowski.

Firma prowadzona przez Leonkiewicza na początku roku zapowiedziała nową ofensywę cenową i walkę o pasażera pociągów TLK. Widać już pierwsze działania w tym kierunku, w postaci obniżki cen biletów w pociągach TLK na niektórych relacjachpromocji Happy Hours, dzięki której w wybranych pociągach EIP i EIC za przejazd zapłacimy tylko 49 złotych.

Kompleksowy raport z przewozów pasażerskich w liczbach w 2014 r. przeczytasz na portalu MONITOR

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Leonkiewicz: Chcemy, żeby Darty ruszyły z pasażerami jeszcze w 2015 roku

Pasażer

Leonkiewicz: Chcemy, żeby Darty ruszyły z pasażerami jeszcze w 2015 roku

Michał Szymajda, rynek-kolejowy.pl 13 grudnia 2015

Prezes PKP Intercity na Kongresie Transportu Publicznego

Zintegrowany transport

Prezes PKP Intercity na Kongresie Transportu Publicznego

Rynek Kolejowy 13 października 2015

Leonkiewicz: Koniec z taborem w krzakach. Więcej modernizacji niż nowych wagonów

Tabor i technika

Jacek Leonkiewicz: Obniżymy ceny biletów na krótkich odcinkach

Pasażer

Zobacz również:

Leonkiewicz: Chcemy, żeby Darty ruszyły z pasażerami jeszcze w 2015 roku

Pasażer

Leonkiewicz: Chcemy, żeby Darty ruszyły z pasażerami jeszcze w 2015 roku

Michał Szymajda, rynek-kolejowy.pl 13 grudnia 2015

Prezes PKP Intercity na Kongresie Transportu Publicznego

Zintegrowany transport

Prezes PKP Intercity na Kongresie Transportu Publicznego

Rynek Kolejowy 13 października 2015

Leonkiewicz: Koniec z taborem w krzakach. Więcej modernizacji niż nowych wagonów

Tabor i technika

Jacek Leonkiewicz: Obniżymy ceny biletów na krótkich odcinkach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5