Ministerstwo sprawdza, czy da się jeździć 160 km/h bez ETCS i z jednym maszynistą - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 08-09/2018
NUMER 08-09/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Budowlanka na krawędzi?
szukaj
Śledź nas:

Ministerstwo sprawdza, czy da się jeździć 160 km/h bez ETCS i z jednym maszynistą

| Michał Szymajda 27.07.2018 496

Ministerstwo sprawdza, czy da się jeździć 160 km/h bez ETCS i z jednym maszynistą
Fot. Adam Kilian (zdjęcie ilustracyjne)
Ministerstwo Infrastruktury wystosowało do przewoźników pasażerskich, Urzędu Transportu Kolejowego i organizacji kolejowych zapytanie o to, co myślą o wprowadzeniu możliwości jazdy z prędkością 160 km/h przy obecności tylko jednego maszynisty w kabinie, w momencie gdy nie działa system ETCS/ERTMS.
To rewolucyjny ruch, bo obecnie z prędkością 160 km/h, przy jednoosobowej obsadzie w kabinie możemy jechać tylko wtedy, gdy sprawny jest kabinowy system ETCS, przekazujący dane z kolejowej sygnalizacji wprost na pulpit maszynisty. Bez tego systemu pojedynczy maszynista może rozpędzić pojazd trakcyjny do prędkości 130 km/h, nawet wówczas, gdy infrastruktura pozwala na osiągnięcie większych prędkości.

Remedium na brak ETCS i maszynistów?

Implementacja urządzeń Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem jest w Polsce opóźniona o lata i napotyka olbrzymie problemy. Obecnie system w miarę sprawnie działa jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej, z problemami natomiast między Legnicą a Węglińcem. Odbiory ECTS/ERTMS pomiędzy Trójmiastem a Warszawą także są mocno opóźnione.

Na to, że opóźnienia z ETCS/ERTMS są poważnym problemem na polskiej sieci kolejowej zwracali uwagę Urząd Transportu Kolejowego, a także kolejowi związkowcy. Wobec braku sprawnie działającego systemu z prędkością 160 km/h, tam gdzie to możliwe, trzeba jeździć w dwuosobowej obsadzie. Tymczasem w Polsce dramatycznie zaczyna brakować maszynistów...

Odpowiedzią na te problemy mogłoby być nowe prawo, które pozwalałoby jeździć z prędkością 160 km/h bez pomocnika maszynisty. To kontrowersyjne posunięcie, dlatego ministerstwo chce dokładnie sprawdzić, co o nim myślą kolejarze i kolejowe organizacje.

Ministerstwo sprawdzi, czy można spróbować

– Ministerstwo Infrastruktury analizuje obecnie możliwość ewentualnej zmiany przepisów dotyczących rozszerzenia możliwości prowadzenia pojazdu trakcyjnego z prędkością do 160 km/h przez jednego maszynistę bez nadzoru systemu ERTMS/ETCS – potwierdza wydział prasowy Ministerstwa Infrastruktury. (…) – W związku z tym, do podmiotów i instytucji działających na rynku kolejowym, wysłana została prośbę o opinię w tej sprawie, szczególnie pod względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Jak informuje ministerstwo, uzyskane opinie posłużą do dalszych analiz tego zagadnienia, których celem jest wypracowanie w przyszłości rozwiązania zapewniającego maksymalny poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i uwzględniającego jednocześnie aktualne realia ekonomiczne i sytuację rynkową.

– Analiza ta prowadzona jest niezależnie od trwających obecnie prac nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 360 i 1476 oraz z 2016 r. poz. 1849), która nie obejmuje tego aspektu – poinformowało ministerstwo.

Przewoźnicy na razie nie komentują

„Rynek Kolejowy” zapytał przewoźników pasażerskich o opinie na temat pomysłu MI, jednak jak dotąd wszyscy solidarnie wstrzymali się z komentarzem. Urząd Transportu Kolejowego potwierdził, że pracuje nad opinią dla MI.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42153)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42153)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2018
NUMER 08-09/2018
Wakacyjny numer naszego miesięcznika poświęcamy przede wszystkim problemom na rynku budowlanym - zarówno pod kątem wykonawców inwestycji kolejowych, jak i w szerszym kontekście. Warto przeczytać również obszerną prezentację modelu holdingowego w PKP SA autorstwa członka zarządu spółki, Mirosława Antonowicza. Oprócz tego polecamy rozmowy z prezesami Pesy i polskiego Siemensa. Piszemy również m. in. o rewolucji tramwajowej we Francji. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS