NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Growag z fotelami pasażerskimi przyszłości

| Martyn Janduła 30.10.2016 46

Growag z fotelami pasażerskimi przyszłości
Marcin Jankowski z firmy Growagfot. Martyn Janduła
Firma Growag posiada 44 lata doświadczenia na rynku foteli dla pojazdów szynowych. Growag rezentował na targach Innotrans w Berlinie fotele modułowe, które, dzięki wymiennym komponentom, możliwe są do zaoferowania nawet najbardziej wymagającym klientom. O obecnych potrzebach przewoźników i pasażerów w kwestii foteli rozmawiamy z Marcinem Jankowskim, pełnomocnikiem zarządu ds. jakości w firmie Growag.
Martyn Janduła, rynek-kolejowy.pl: Czym zajmuje się obecnie Growag?

Marcin Jankowski, pełnomocnik zarządu ds. jakości, Growag: Jesteśmy wiodącym polskim producentem foteli do pociągów pasażerskich oraz amortyzatorów do wózków jezdnych wszystkich pojazdów szynowych, w tym również tramwajów. Świadczymy też usługi regeneracji i serwisu do wszystkich typów amortyzatorów do pojazdów szynowych. W związku z tym, że Growag zbierał bogate doświadczenia od momentu powstania w 1972 roku w produkcji wyposażenia pojazdów szynowych, możemy potwierdzić nasze kompetencje w tym zakresie, jak również wskazać na zaufanie, którym obdarzyli nas wszyscy polscy i zagraniczni odbiorcy.

Chciałbym się skupić w rozmowie na tej części Waszej działalności, która dotyczy foteli. Czym się one wyróżniają?


Rodzina foteli XEON obejmuje ergonomiczne, nowoczesne i lekkie produkty przeznaczone do spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Główną zaletą tego typu siedzeń jest ich wysoka jakość i różnorodność konfiguracji, co zapewnia modularna budowa. Konstrukcja fotela pozwala na montaż większej liczby miejsc w jednostkach, przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitej masy w pojeździe. Każdy fotel wykonany jest ze szczególną dbałością o szczegóły, co sprawia, iż podróżowanie staje się o wiele bardziej komfortowe i przyjemne.

Pragnę się też pochwalić, że linia foteli Xeon została wyróżniona prestiżowym wyróżnieniem Jakość Roku 2015 w kategorii produkt, co było ukoronowaniem naszych wysiłków w dążeniu do ciągłego doskonalenia produktów i naszej sprawności operacyjnej.

Czy możliwość przebudowy, czy tworzenia nowych wariantów tego fotela jest czymś konkurencyjnym na rynku?


Rynek kolejowy wymaga od producentów dużej elastyczności przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych. Dzięki szerokiemu spektrum zmian konfiguracyjnych linia foteli Xeon daje nam przewagę nad konkurencją i pozwala w większości przypadków spełnić oczekiwania klientów.

Jakie korzyści niesie ze sobą fotel Xeon dla pasażerów kolei? Czego taki pasażer wymaga?

Transport kolejowy jest coraz bardziej konkurencyjny, wyraźnie widzimy jaki postęp – nie tylko Polsce – wykonała w ostatnich latach branża kolejowa. Dla pasażerów to zdecydowanie wygoda podróży, dobra siatka połączeń i oczywiście komfort oraz otaczająca estetyka w pociągach. Staramy się jak najlepiej potrafimy przyczyniać się do rozwoju całej branży przewozów pasażerskich między innymi poprzez innowacyjne i komfortowe produkty.

Jeżeli porównać potrzeby Waszych klientów, a potrzeby pasażera, to jakie cechy ceni każda z tych grup w związku z fotelami?

Producent pojazdu szynowego stawia przede wszystkim na jakość i niską cenę. Przewoźnik świadczący usługi przewozowe ma na uwadze długoterminowe koszty związane z eksploatacją, wygodą pasażerów i estetyką pojazdów u niego eksploatowanych. Priorytetem pasażera jest natomiast wygoda i komfort podróży, przyjemne i czyste wnętrze. Nie zawsze wszystkie te elementy dają się pogodzić jednocześnie. Jakość i innowacyjność musi mieć swoją cenę. Z pewnością jest jeden wspólny mianownik dla wszystkich grup naszych klientów – jest to bezpieczeństwo i jakość produktów.

Kto już z polskich producentów pociągów zdecydował się na Wasze fotele?

Praktycznie trudno w Polsce znaleźć miejsce lub przewoźnika kolejowego, gdzie nie ma któregoś z naszych foteli. Jest to efektem zaufania, którym obdarzyli nas producenci i przewoźnicy.

Czuć ożywienie na rynku producentów pojazdów szynowych, czy raczej spowolnienie? Przekłada się to jakoś na liczbę zamówień foteli?

Ostatni okres z mojej perspektywy wygląda bardzo dobrze, na pewno ważnym czynnikiem są unijne dotacje wyraźnie ożywiające rynek producentów taboru kolejowego w krajach, które dołączyły do UE w ostatnich latach. Z powodzeniem również zaczynamy konkurować na rynkach poza Polską szczególnie jeżeli chodzi o jakość, estetykę czy wygodę związaną z naszymi produktami.

Jak wygląda kwestia, jeżeli chodzi o rynek zagraniczny?

Czynnie uczestniczymy w projektach rynku europejskiego. Realizujemy aktualnie kilka projektów z wiodącymi producentami taboru kolejowego w Europie. Idąc dalej, dostaliśmy się w ostatnim czasie na listę kwalifikowanych dostawców wiodącego producenta taboru kolejowego w Azji.

Czy mógłby Pan wymienić wszystkie standardy, jakie musi spełniać dzisiaj fotel w komunikacji publicznej?

Jest to bardzo długa lista ewoluujących wymagań, a produkty firmy Growag spełniają je w całości. Rynek europejski stara się unifikować wymagania poprzez standaryzację wymagań dla wszystkich państw wspólnoty, co może przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa pasażerów.

Sam, jako pasażer, dosyć dużą wagę przykładam też do czystości siedzeń. Wiadomo, że nigdy nie chcemy siadać na miejscu, które miało kontakt z osobą niezbyt grzeszącą higieną. Jakie stosujecie rozwiązania, które pozwalają zachować czystość waszych foteli?

Używamy materiałów najwyższej jakości, które pozwalają ostatecznemu użytkownikowi na łatwe utrzymanie czystości. Natomiast przemyślana i modularna konstrukcja pozwala bez większych problemów na wymianę elementów tapicerowanych w momencie nieodwracalnego uszkodzenia.

Jak od kilkudziesięciu lat – odkąd działa Wasza firma – zmieniały się trendy, jeżeli spojrzymy na fotele?

Bez wątpienia design mocno ewoluował, dzisiejszy fotel bezwarunkowo nie przypomina już przysłowiowej „deski” lub „ławki” do siedzenia sprzed kilku dekad. Z racji, iż na wygląd zewnętrzny bardzo duży wpływ ma moda, to większość tak zwanych produktów wzornictwa przemysłowego dość szybko się starzeje. Określenie „szybko” musi być jednak określone w odniesieniu do cyklu życia produktu. O ile wprowadzenie prostego produktu na rynek trwa klika tygodni, to mówiąc o fotelu i biorąc pod uwagę czas potrzebny do jego projektowania, testowania oraz uzyskania niezbędnych homologacji, tak częste zmiany są niemożliwe. Ideą, która nam przyświeca jest tak zwane „ponadczasowe wzornictwo”, które nie starzeje się tak szybko jak produkty kładące nacisk na krótkoterminowe mody. Mogę porównać to do branży samochodowej. Są marki i modele samochodów, które nawet po wielu latach od wyprodukowania nadal wyglądają atrakcyjnie i świeżo oraz modele, które po jednym lub dwóch latach wymagają albo bardzo głębokiego liftingu, albo kompletnie nowego modelu. Niezależnie od tego, intensywnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami i nowymi liniami produktów, które w przyszłości pozwolą nam nadal spełniać oczekiwania całego spektrum naszych klientów od pasażera, producenta taboru po przewoźnika, a naszej firmie będzie dostarczać satysfakcji z wypełniania naszej misji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS