Partnerzy serwisu:
Innowacje

Czy ekrany akustyczne oświetlą nastawnie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
21-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Czy ekrany akustyczne oświetlą nastawnie?
fot. PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe SA analizują możliwość montażu baterii słonecznych w ekranach akustycznych obok linii kolejowych. To szansa na dodatkowe źródła energii do oświetlenia przejść pod torami lub zasilania urządzeń. Możliwości wykorzystania nowego rozwiązania określi projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. 

Jeśli badania potwierdzą opcję montażu paneli słonecznych na ekranach, możliwe będzie uzupełnienie zasilania dowolnego obiektu w pobliżu instalacji fotowoltaicznej – np. oświetlenie przejść pod torami, zasilania urządzeń kolejowych na nastawniach. Inne rozwiązanie to odsprzedaż energii do sieci elektroenergetycznej i tym samym obniżenie własnych rachunków za energię elektryczną.

Dodatkową zaletą alternatywnych źródeł energii jest ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Do zajmowania się tematem skłania również fakt, iż instalacja nie wymaga dodatkowego miejsca, gdyż można wykorzystać przynajmniej niektóre, z już ustawionych ekranów akustycznych.

- W otoczeniu jest coraz więcej rozwiązań hybrydowych, stąd nasz pomysł. Sądzimy, że można połączyć w ekranach funkcję ochrony przed hałasem z dodatkową rolą – miejscem dla instalacji fotowoltaicznej, co w efekcie pozwoli uzyskać dodatkową energię elektryczną – mówi Adam Załęski z Biura Energetyki PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

PLK analizują lokalizacje ekranów, by ustalić miejsca do montażu testowych paneli. Badania wykażą ile paneli słonecznych zostanie zamontowanych w ramach projektu. Obecnie przewiduje się montaż baterii słonecznych tylko na górnych częściach ekranów, powyżej 2 m, by ograniczyć ewentualne uszkodzenia. Według dotychczasowych szacunków, zwrot kosztów instalacji powinien nastąpić po ok. 12 latach.

Obecność ekranów obok linii kolejowych wynika z obowiązku ograniczenia hałasu jaki powodują przejeżdżające pociągi. Ich lokalizacja ustalana jest na podstawie wcześniejszych badań. Dodanie osłonom akustycznym nowych możliwości byłoby korzystne zarówno dla podróżnych, jak i dla zarządcy infrastruktury.

Projekt został zgłoszony do programu badawczego Polskich Linii Kolejowych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. PLK i NCBiR podpisały w ubiegłym roku porozumienie, które zakłada 50 mln zł na realizację najlepszych projektów badawczo – rozwojowych. Zrealizowane w ramach wspólnej inicjatywy prace pozwolą na poprawę stanu sieci linii kolejowych i zwiększenie roli transportu kolejowego.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5