Fot. Adrian.s6, CC BY-SA 3.0Stacja kolejowa Wilkowice Bystra
Przetarg na remont dwutorowego odcinka linii 139 między przystankami Bielsko-Biała Lipnik i Wilkowice Bystra jest częścią większego projektu pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”. O kontrakt powalczy aż 13 firm, które zgłosiły swoje oferty.
Głównym elementem prac będzie wymiana nawierzchni obu torów między 56 a 65 kilometrem linii i kompleksowa przebudowa kilku przystanków kolejowych. Zamówienie obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i realizację robót w zakresie nawierzchni torowej i podtorza, nawierzchni przejazdów, wymianę rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz wymiany napędów zwrotnicowych. Ponadto będzie miała miejsce przebudowa urządzeń srk związana z wymianą nawierzchni, przebudowa przejazdów i montaż urządzeń ssp. Przebudowana zostanie sieć trakcyjna, remont przejdzie większość obiektów inżynieryjnych na odcinku linii.
Istotnym elementem prac będzie rozbiórka istniejących peronów na stacji Bielsko-Biała Lipnik i Bielsko-Biała Leszczyny, a także Bielsko-Biała Mikuszowice i Wilkowice Bystra. Powstaną tam nowe perony o wysokości 76 cm z wiatami, systemem nagłośnieniowym i wyświetlaczami.
Duże zainteresowanie
Zainteresowanie przetargiem okazało się nad wyraz duże. Swój udział zgłosiło aż 13 oferentów. Zamawiający będzie je teraz oceniał stosując kryteria: cena brutto (70%), deklarowany termin zakończenia etapu III (20%) oraz okres gwarancji/okres rękojmi (10%).
Najtańsza oferta pochodzi od czeskiej firmy OHL ZS – 78,5 mln zł brutto. Zamawiający przeznaczył jednak na to zamówienie 73,8 mln zł brutto. Z kolei najdroższa oferta pochodzi od ZUE, które zadeklarowało cenę 97,4 mln zł brutto. Swój udział zgłosili również Trakcja PRKiI (89,7 mln zł), Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie (82,8 mln zł), konsorcjum INTOP oraz Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane TOR (81,2 mln zł), Mota-Engil Central Europe z Krakowa (84,2 mln zł), francuskie ETF (85,4 mln zł), Swietelsky Rail (90,6 mln zł), hiszpańskie konsorcjum Rubau (89,8 mln zł), konsorcjum firm Infrakol, Kolejowe Zakłady Automatyki oraz Nowak-Mosty (84,7 mln zł), Schweerbau (86,2 mln zł), konsorcjum NDI i Balzola (87,7 mln zł) oraz konsorcjum Torkol i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (91 mln zł).
Tradycyjnie wszyscy oferenci zgłosili identyczny czas wykonania zamówienia do 31 października 2018 roku, poza konsorcjum Torkol i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które zaoferowało czas zakończenia robót 1 listopada 2018 roku. Wszyscy również zaoferowali 72-miesięczną gwarancję na wykonane prace. Wszystko wskazuje na to, że jeżeli PKP PLK zdecydują się na podniesienie budżetu, to ponownie cena zadecyduje o wyborze wykonawcy.
Pociągi przyspieszą
Zamawiający oczekuje, by efektem opracowanego projektu i wykonanej przebudowy infrastruktury kolejowej było uzyskanie prędkości pociągów nie mniejszej niż 130 km/h. Obecnie pociągi jeżdżą na większej części odcinka przeznaczonego do naprawy z prędkością 70 km/h. Zakładano, że prace maksymalnie miałyby zakończyć się z ostatnim dniem grudnia 2018 roku.
Na linii nr 139 odbywa się mieszany ruch pociągów. Średniodobowo kursuje na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec 18 pociągów pasażerskich i 20 pociągów towarowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.