Partnerzy serwisu:
Prawo

ZZDR PKP: Media źle informują o korekcie rozkładu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-02-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZZDR PKP, 15 lutego 2011

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
ZZDR PKP: Media źle informują o korekcie rozkładu
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP przesłał do mediów oświadczenie, w którym prosi o rzetelność w publikowaniu informacji o marcowej korekcie rozkładu jazdy pociągów. "Na takie uczciwe przekazanie wiadomości zasługują nie tylko Polscy Kolejarze lecz przede wszystkim Klienci kolei" - pisze ZZDR PKP.

"Od dn. 01.03.2011r. planowane jest wprowadzenie korekty w Rocznym Rozkładzie Jazdy Pociągów.  W związku z licznymi informacjami jakie pojawiają się na ten temat w mediach i sposobem ich przekazywania w odniesieniu do pracowników Spółki PKP PLK – Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP prosi środowisko dziennikarskie o rzetelny przekaz informacji dotyczących tego procesu i uwzględnienie poniżej opisanych faktów. Na takie uczciwe przekazanie wiadomości zasługują nie tylko Polscy Kolejarze lecz przede wszystkim Klienci kolei. Ponadto zwracamy uwagę, że podanie do wiadomości danych niepełnych i to jeszcze w otoczce sensacyjnego newsa z naszego punktu widzenia jest mało profesjonalne i słabo wpisuje się w ramy określone Ustawą - Prawo prasowe.

Uważamy, że w przekazach medialnych dotyczących wdrażania korekt w rozkładzie jazdy powinny znaleźć się także następujące informacje:

1. Korekta rozkładu jazdy to nie tylko utrudnienia dla Klientów kolei ale także dla pracowników Spółki PKP PLK - takich jak dyżurni ruchu czy dyspozytorzy. Proszę sobie wyobrazić jakich zdolności psychofizycznych wymaga od pracownika, praca w której co 3 miesiące zmienia się proces technologiczny, przy czym chodzi tu o wiele procesów o rygorystycznych wymogach bezpieczeństwa w który wagą jest życie tysięcy ludzi lub np. nienaruszalność setek ton materiałów niebezpiecznych.

2. Zmiany w rozkładzie jazdy w trakcie jego rocznego okresu ważności, nie są żadną nowością, od kilku lat taki tryb i czas ich wprowadzania jest praktykowany – nie był on jednak dotąd tak szeroko komentowany do tego w sensacyjnej otoczce przekazu.

3. Informację o terminach dokonywania zmian w rozkładzie jazdy można znaleźć z dużym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP PLK S.A. w „Regulaminie przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy” i tak w tym roku kolejna korekta jest przewidziana na dzień 01.06.2011 przy czym koncesjonowani przewoźnicy powinni zgłosić zakres zmian do dn. 25.03.2011 r. Analogicznie zmiany w rozkładzie jazdy już są zaplanowane na kolejny rok czyli okres obowiązywania rozkładu jazdy 2011/2012.

4. Przebudowa rozkładu jazdy nie jest wynikiem jakiejkolwiek nieudolności czy błędów osób które go konstruują lub później wykonują jego założenia w Spółce PKP PLK S.A. Na polskich kolejach proces ten jest determinowany głównie dwoma czynnikami.
Pierwszy to tragiczne nie dofinansowanie przewozów pasażerskich przez co przewoźnicy wykonujący te usługi nie zawsze kierują się logiką konkurencyjności lecz wymiernym wynikiem finansowym. Efektem jest to, że mając raz na trzy miesiące - zgodną z wspomnianym wcześniej „Regulaminem”- możliwość bezpłatnej korekty rozkładu – zamiast go faktycznie korygować niejednokrotnie zmieniają go całkowicie i mamy wtedy faktycznie nowy rozkład jazdy elementami starego – za takie działanie zarządca infrastruktury czyli PKP PLK nie ponosi jednak odpowiedzialności a wniosek o korektę przyjąć jest zobowiązany.
Drugi czynnik to szeroki, przesuwający się front robót remontowo – modernizacyjnych prowadzonych w wielu miejscach sieci zarządzanej przez PKP PLK. Powoduje to zmniejszenie przepustowości niektórych odcinków linii kolejowych a co z tym idzie konieczność ograniczenia tam ruchu pociągów lub wydłużenia ich czasu jazdy. Ta leżąca po stronie zarządcy infrastruktury przyczyna korygowania rozkładu jazdy, jest jednak logiczna i konieczna ma ona jednak charakter czasowy. Wszak nawet na tak ulubionych przez Pana Premiera i Ministra Infrastruktury polskich drogach i autostradach w trakcie ich remontów konieczne są ograniczenia, objazdy i utrudnienia dla użytkowników – pełna analogia sytuacji z wyjątkiem poziomu finansowania ze strony Państwa.

Liberalizacja rynku kolejowego w Polsce wymaga od zarządcy infrastruktury – Spółki PKP PLK S.A. - elastycznego podejścia do potrzeb klientów czyli licencjonowanych przewoźników kolejowych. Nawet po zakończeniu prowadzonych prac remontowo modernizacyjnych na danej linii – będzie miała obowiązek przyjmować i realizować wnioski o korekty rozkładu jazdy składane przez przewoźników.

Jako Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP jesteśmy przekonani, że klient kolei a szczególnie pasażer mając rzetelną i nie zabarwioną sensacyjnie informację na temat korekty rozkładu jazdy pociągów nie będzie myślał o Polskim Kolejarzu jak o nieudaczniku który oprócz tego, że daje sobie ukraść pieniądze na modernizację kolei, musi także co chwilę korygować rozkład jazdy ponieważ nie umie go porządnie ułożyć - bo jest to po prostu KŁAMSTWO. " - napisał ZZDR PKP.
 

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5