Partnerzy serwisu:
Kadry

Zwiazkowcy vs Arriva: Racji nie mają...obie strony?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KADRY
Zwiazkowcy vs Arriva: Racji nie mają...obie strony?
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o ostrej wymianie zdań pomiędzy Związkiem Zawodowym Maszynistów a Arrivą. Związkowcy zarzucają Arrivie nieuczciwą konkurencję i żądają zaniechania szkoleń maszynistów tego przewoźnika przez krajowe spółki. Zdaniem Piotra Skolasińskiego, argumentacji obu stron brakuje poprawności merytorycznej.

Protest związkowców dotyczy nieoficjalnych na razie informacji dotyczących zamiaru przeprowadzenia szkoleń maszynistów Arrivy przez spółki PR i PKP IC. „Informujemy, że w przypadku kontynuowania tego procederu, Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce będzie zmuszony podjąć działania statutowe w obronie miejsc pracy, ze strajkiem włącznie” – grożą.

„W konsekwencji działań firmy Arriva (wspomaganej przez koncern Deutsche Bahn) wielu pracowników Kujawsko – Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy straci pracę, a miejsca pracy w PKP Intercity również zostaną zagrożone. W tej sytuacji za niedopuszczalne uważamy zmuszanie polskich przewoźników do szkolenia pracowników konkurencji, tym bardziej, że przepisy Unii Europejskiej nie nakładają takiego obowiązku” – piszą związkowcy.

Arriva odpowiada, że "Blokowanie dostępu do szkoleń jest działaniem niezgodnym z prawem, w szczególności z Art. 18d Ustawy o transporcie kolejowym, w związku z czym w przypadku łamania prawa poinformujemy odpowiednie organy". Ale związkowcy ripostują, że „obowiązek szkolenia pracowników występuje wówczas, jeżeli spółka wnioskująca o szkolenie nie ma odpowiedniego zaplecza do przeprowadzenia szkolenia - zapoznania szlaku (w tym wypadku lokomotyw) i inna firma jest monopolistą na rynku, o czym mówi dyrektywa 2004/49/WE”.

A co w przepisach?

– Z zainteresowaniem śledzę ostatnią wymianę argumentów pomiędzy Spółką Arriva a Związkiem Zawodowym Maszynistów w kwestii szkolenia maszynistów Arrivy przez konkurencyjnych przewoźników na rynku polskim –  przyznaje Piotr Skolasiński były dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK, który zdecydował się skomentować spór przewoźnika i związkowców.

–  Obie strony powołują się na zapisy prawa, które ich zdaniem potwierdzają stawiane tezy. Powoływanie się Arrivy na zapisy art. 18d Ustawy o transporcie kolejowym jest moim zdaniem nietrafne ponieważ art. 18d dotyczy wymogów jakie trzeba spełniać w momencie ubiegania się przewoźnika o uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa,  a nie wtedy kiedy ten certyfikat się już posiada. Chyba że Arriva dowiedzie, że sprawa dotyczy odnowienia certyfikatu bezpieczeństwa – mówi Skolasiński.

– ZZM powołuje się natomiast na Dyrektywę bezpieczeństwa, nie pamiętając że dyrektywy unijne muszą być transponowane do prawa polskiego i dopiero przepisy prawa krajowego wynikające z dyrektyw mogą być podstawą do przedmiotowej debaty. Notabene transpozycja do prawa krajowego nie dotyczy Rozporządzeń czy Decyzji unijnych, które są do bezpośredniego stosowania w Polsce. Warto jest przypomnieć, że w przypadku różnic w zapisach prawa, rozporządzenia unijne są ważniejsze od ustaw krajowych. Dyrektywa nowego podejścia, jaką jest przytoczona 2004/49/WE oraz wynikające z niej rozporządzenia i decyzje unijne dotykają spornego tematu zupełnie z innej strony – mówi Skolasiński i wyjaśnia:

– Po pierwsze prawo unijne jest wyczulone na kwestie współpracy pomiędzy uczestnikami rynku kolejowego i swobodnego i niedyskryminowanego dostępu do usług kolejowych, więc z definicji nie wyklucza  m.in. zlecania sobie usług  pomiędzy przewoźnikami kolejowymi. Po drugie prawo unijne zmusza aktorów rynku kolejowego do funkcjonowania w oparciu o systemy zarządzania bezpieczeństwem kolejowym (SMS) w szczególności  w zakresie zarządzania ryzykiem i stosowania środków kontroli ryzyka oraz wymiany informacji w tym zakresie pomiędzy firmami – przypomina ekspert.

Poszukiwać logicznych rozwiązań

– Jeżeli SMS Arrivy identyfikuje zagrożenia bezpieczeństwa w postaci niedostatecznej lub braku odpowiedniej wiedzy przez drużyny trakcyjne i wyznacza środki kontroli (oraz mitygacji) ryzyka np. w postaci szkoleń, pouczeń okresowych czy doraźnych oraz realizuje je za pomocą działań wewnętrznych i zleceń zewnętrznych do firm, które posiadają do tego odpowiednie upoważnienia, to nie ma się do czego przyczepić (pod warunkiem, że środki kontroli ryzyka nie są przez prawo zabronione oraz ryzyko wystąpienia zdarzeń kolejowych z tytułu błędów drużyny trakcyjnej firmy Arriva jest akceptowalne) – uważa Skolasiński i cytuje Rozdz. II, art. 4 poz. 3 Dyrektywy 2004/49/WE:

„Państwa Członkowskie zapewniają, że odpowiedzialność za bezpieczne funkcjonowanie systemu kolejowego i nadzór nad ryzykami z tym związanymi spoczywa na zarządcach infrastruktury i przedsiębiorstwach kolejowych, zobowiązując je do wdrożenia niezbędnych środków nadzoru ryzyka, kiedy to właściwe — we współpracy ze sobą, do zastosowania krajowych przepisów i standardów bezpieczeństwa oraz do ustanowienia systemu zarządzania bezpieczeństwem zgodnie z postanowieniami niniejszej dyrektywy”.

– Reasumując szereg rozporządzeń unijnych powołujących się na Dyrektywę bezpieczeństwa oraz sama dyrektywa podkreśla wagę zarządzania bezpieczeństwem w oparciu o podejście systemowe i analizę ryzyka, i tam należy poszukiwać logicznych rozwiązań większości kwestii spornych także w relacjach pomiędzy regulatorem rynku a resztą uczestników rynku kolejowego – podsumowuje Piotr Skolasiński.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Arriva z umową na przewozy w kujawsko-pomorskim

Biznes

Arriva z umową na przewozy w kujawsko-pomorskim

Jakub Madrjas 24 października 2022

Mutares zakupił spółkę Arriva Bus Transport Polska

Biznes

Mutares zakupił spółkę Arriva Bus Transport Polska

Redakcja/inf. pras. 28 września 2022

Polregio: Naszym celem jest zawarcie umowy z kujawsko-pomorskim

Biznes

Polregio: Naszym celem jest zawarcie umowy z kujawsko-pomorskim

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 26 września 2022

Arriva nie pojedzie w tym roku nad morze

Pasażer

Arriva nie pojedzie w tym roku nad morze

Jakub Madrjas 11 czerwca 2022

Zobacz również:

Arriva z umową na przewozy w kujawsko-pomorskim

Biznes

Arriva z umową na przewozy w kujawsko-pomorskim

Jakub Madrjas 24 października 2022

Mutares zakupił spółkę Arriva Bus Transport Polska

Biznes

Mutares zakupił spółkę Arriva Bus Transport Polska

Redakcja/inf. pras. 28 września 2022

Polregio: Naszym celem jest zawarcie umowy z kujawsko-pomorskim

Biznes

Polregio: Naszym celem jest zawarcie umowy z kujawsko-pomorskim

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 26 września 2022

Arriva nie pojedzie w tym roku nad morze

Pasażer

Arriva nie pojedzie w tym roku nad morze

Jakub Madrjas 11 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5