Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych alarmuje prezesa UTK Krzysztofa Dyla o złym stanie technicznym taboru kolejowego PKP Intercity i apeluje o pilne wdrożenie postępowania administracyjnego w celu wyeliminowania zagrożenia. Według związku zły stan techniczny taboru przewoźnika z Grupy PKP daje postawy, by sądzić, iż "jest bardzo realne zagrożenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym na dużą skalę".
„Nie odnotowujemy należytego traktowania potencjalnego zagrożenia w zakresie stanu technicznego taboru. Tematem nie zajmowano się w ramach Zespołu do spraw bezpieczeństwa w transporcie kolejowym również nie umieścił w swoim "Pakiecie bezpieczeństwa dla kolei" minister Sławomir Nowak`” – piszą przedstawiciele Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych w piśmie do prezesa UTK.
Zarzuty organizacji idą jednak znacznie dalej. Zdaniem związku, Urząd Transportu Kolejowego popełnił błąd przyznając w 2010 roku certyfikat bezpieczeństwa spółce PKP Intercity, gdyż istnieją "podstawy, by sądzić, iż przewoźnik ten w świadomy sposób nie dochowuje należytej staranności w serwisowaniu eksploatowanego taboru, zwłaszcza wagonów, co w rezultacie wyczerpuje znamiona czynu przestępczego, sprowadzania bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym”.
Związkowcy donoszą, że organizacja zakładowa w Zakładzie Północnym PKP Intercity w Gdyni wielokrotnie ostrzegała spółkę, również w ramach prowadzonego sporu zbiorowego, o pogłębiającym się niedoborze zatrudnionych pracowników przy obsłudze technicznej wagonów – rzemieślników, elektromonterów, rewidentów taboru itd., jednak bez spodziewanego rezultatu.
„W konsekwencji większość prac i przeglądów wykonywana jest przy zaniżonym stanie zatrudnienia (obecnie około 50% w stosunku do realizowanych działań), pobieżnie lub wielu czynności nie wykonuje się w ogóle, łamiąc wszelkie standardy i przepisy w tym zakresie, m.in. regulaminy pracy, bezpieczeństwa BHP i inne” – podaje Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych.
ZZPW przywołuje również przykłady, które mają świadczyć o nienależytym serwisowaniu taboru PKP Intercity. Wśród nich jest wyłączenie wagonu w pociągu TLK jadącym z Gdyni do Katowic w dniu 17 września wskutek zerwanych wieszaków belki bujakowej oraz trzykrotne wykolejenie wagonu pociągu Ex "Kaszub" w Mikołakach Pomorskich 6 grudnia 2011 r.
Pismo Związku Zawodowy Pracowników Warsztatowych do prezesa UTK można zobaczyć tutaj.