– Konsekwencją korzystania ze specustaw jest dziś 2,2 tys. spraw, w których obywatele dochodzą swoich roszczeń – mówi Tomasz Żuchowski, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Warto przypomnieć, że MIB zrezygnowało z zapowiadanej specustawy kolejowej.
Na temat osiągnięć i błędów ostatnich lat w budownictwie infrastrukturalnym rozmawiano podczas debaty, która odbyła się podczas konferencji naukowo-technicznej Dni Betonu w Wiśle. – Z poprzedniej perspektywy mamy 2,2 tys. spraw w związku ze zrealizowanymi inwestycjami, w stosunku do których ludzie mają swoje oczekiwania dotyczące nieuregulowanych konsekwencji działań – poinformował Tomasz Żuchowski, wiceminister infrastruktury i budownictwa. To, jak mówił, piętno po stronie społecznej, związane z wchodzeniem na teren na mocy specustaw.
Warto zwrócić uwagę, że w lipcu "Rynek Kolejowy"
poinformował, że ministerstwo zrezygnowało z przygotowywania zapowiadanej jeszcze w marcu specustawy kolejowej. Jak twierdzi MIB, do usprawnienia inwestycji wystarczyła nowelizacja kilku ustaw. – Uchwalona nowelizacja jest spójna z zamierzeniami prezentowanymi przez MIB. W związku z tym MIB aktualnie nie podejmuje dodatkowych prac legislacyjnych w tym zakresie – poinformowała „Rynek Kolejowy” rzeczniczka ministerstwa Elżbieta Kisil. – Jeżeli praktyka stosowania nowelizowanych przepisów wskaże na konieczność wprowadzenia kolejnych rozwiązań, podjęte zostaną stosowne analizy, które określą pożądane kierunki dalszych zmian w przepisach – dodała Kisil. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.
Podczas konferencji w Wiśle wiceminister Żuchowski zwrócił też uwagę, że realizując duży program inwestycyjny nie zbudowaliśmy odpowiedniego potencjału. Nie ma podmiotu, który by wyrósł na tle tych kontraktów. – Co więcej, nie udało nam się wypracować jasnych procedur, w które dziś byśmy wchodzili jak saneczkarz w tor i mogli tylko nim zjeżdżać – powiedział Tomasz Żuchowski. – Zabrakło też patrzenia co będzie w fazie po oddaniu do użytkowania, co z okresem eksploatacji, utrzymania – mówił.
Całą wypowiedź wiceministra na ten temat
można przeczytać tutaj.