Zdaniem Janusza Zubrzyckiego, eksperta ds. finansowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR skierowany właśnie do konsultacji krajowy plan transportowy nie wprowadza żadnych rewolucyjnych zmian, gdyż w praktyce jest to plan dofinansowania przewozów realizowanych przez PKP Intercity.
– Przedstawiony projekt planu transportowego dla przewozów międzywojewódzkich oraz międzynarodowych nie zawiera niczego niespodziewanego. Praktycznie jest to plan dofinansowania przewozów realizowanych na dzień dzisiejszy przez PKP Intercity na podstawie obecnie obowiązujących umów ramowych. W planie wykluczono, powołując się na możliwości organizacyjne, logistyczne, finansowe itd., na możliwość ogłoszenia przetargów na poszczególne połączenia międzywojewódzkie – tłumaczy Janusz Zubrzycki.
Jego zdaniem jedyna istotna kwestia, która została w nim pominięta to lista planowanych inwestycji PKP Intercity na lata 2015-2020, czyli kolejną perspektywę finansową UE. – Przekłada się to planowane wydatki z budżetu państwa, ponieważ zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 do algorytmu wlicza się koszty operacyjne wraz z amortyzacją. Tak więc, przy założeniu nieujęcia w obecnej wersji planu nakładów i kosztów wynikających z inwestycji w latach 2015-2020 przedstawione prognozy kwot wydatków z budżetu państwa są zaniżone. Oczywiście może być tak, że PKP Intercity nie będzie inwestować w latach 2015-2020, ale czy wtedy będzie mogło realizować przewozy na poziomie wymaganym w umowie ramowej? To raczej jest to wątpliwe – uważa ekspert.
– Kolejnym mankamentem, jednak można powiedzieć drobnym, jest przyjęcie i wnioskowanie w maju 2012 roku na podstawie wskaźników makroekonomicznych z 2010 roku. Jest to drobny mankament, ponieważ w niepewnym otoczeniu gospodarczym przewidywanie i wyznaczanie jakichkolwiek trendów jest obarczone bardzo dużym ryzykiem nieprzewidywalności. Dla poprawności metodologicznej należy jednak uzupełnić i zweryfikować wnioski łącznie z uzupełnieniem danych za 2011 – zaleca Janusz Zubrzycki.
– Podsumowując jest to dobry dokument, spełniający formalno-prawne wymagania stawiane w Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007, wymagający jednak uzupełnienia w zakresie inwestycji PKP Intercity na lata 2015-2020 i odwzorowania ich wpływ na kwoty wydatków budżetowych do roku 2020 – podsumowuje.