Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

ZTM Warszawa: Sześć ważnych pytań o klimatyzację

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZTM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
ZTM Warszawa: Sześć ważnych pytań o klimatyzację
Kiedy należy uruchomić klimatyzację w pojazdach komunikacji miejskiej? Jaki procent taboru jest klimatyzowany i jak go rozpoznać? Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej? Na czym polega kontrola klimatyzacji? Gdzie zgłaszać pojazdy z niedziałającą klimatyzacją?

1. Kiedy w pojazdach komunikacji miejskiej powinna zostać uruchomiona klimatyzacja?

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura  powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że w klimatyzowanych autobusach, tramwajach i pociągach SKM system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza.

W tramwajach klimatyzacja działa na trochę innych zasadach. Tramwaje typu Swing wyposażone są w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który reguluje ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. Gdy temperatura w tramwaju osiągnie 25 stopni Celsjusza, system automatycznie włącza chłodzenie.

2. Jaki procent stołecznego taboru jest wyposażony w klimatyzację?

Wszystkie pociągi SKM, prawie 67 proc. autobusów oraz ponad 26 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane.

3. Po czym poznać klimatyzowany pojazd?

Wszystkie klimatyzowane pojazdy są oznaczone specjalnymi naklejkami – umieszczonymi na drzwiach – z napisem „Pojazd klimatyzowany”. Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.

Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

4. Co mogą zrobić prowadzący pojazdy i pasażerowie, aby klimatyzacja działała wydajniej?

Aby zwiększyć efektywność systemu chłodzącego, w pojazdach wyposażonych w klimatyzację obowiązują specjalne zasady. Przede wszystkim prowadzący nie otwiera na przystankach automatycznie drzwi, a pasażerowie korzystają z „ciepłego” guzika. Dzięki temu – jeśli na przystankach nie ma oczekujących pasażerów i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, chłodne powietrze nie „ucieka” na zewnątrz i jednocześnie do środka nie dostaje się gorące powietrze.

Okna – w pojazdach klimatyzowanych – są zablokowane. Pasażerowie nie powinni próbować ich otwierać, ponieważ kończy się to niepowodzeniem lub uszkodzeniem elementów uszczelniających.

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, należy o tym poinformować prowadzącego pojazd. Zdarza się, że kierowca autobusu spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji.

5. Kto i w jaki sposób kontroluje działanie klimatyzacji w pojazdach?

Za kontrolę klimatyzacji odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 25 stopni Celsjusza sprawdzają pojazdy. Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane.

Liczba kontroli z roku na rok wzrasta. W 2011 roku przeprowadzono 1427 kontroli, w wyniku których stwierdzono 523 uchybienia. Rok później liczba kontroli wzrosła do 5035, a za 1383 uchybienia nałożono 410 tys. zł kar. W 2013 roku przeprowadzono 2135 kontroli, w wyniku których stwierdzono 289 uchybień. Na przewoźników nałożono kary w wysokości 161 327 zł.

6. Gdzie można przekazywać informacje o niedziałającej klimatyzacji?

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego za pośrednictwem:

  •  infolinii miejskiej 19115
  •  strony internetowej www.ztm.waw.pl

W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Zintegrowany transport

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2023

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje rok w komunikacji

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje rok w komunikacji

Redakcja/inf. pras. 02 stycznia 2023

Warszawa: Brakuje kierowców. Powrót komunikacji z wakacji w etapach

Zintegrowany transport

Warszawa: Wracają strefy wydzielone w autobusach i tramwajach

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Zintegrowany transport

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2023

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje rok w komunikacji

Zintegrowany transport

Warszawa podsumowuje rok w komunikacji

Redakcja/inf. pras. 02 stycznia 2023

Warszawa: Brakuje kierowców. Powrót komunikacji z wakacji w etapach

Zintegrowany transport

Warszawa: Wracają strefy wydzielone w autobusach i tramwajach

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5