Partnerzy serwisu:
Pasażer

Zielone Mazowsze krytycznie o WPIK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Zielone Mazowsze krytycznie o WPIK
Premier Tusk i minister Nowak co kilka miesięcy zapowiadają miliardy na kolej. Mogłoby się w związku z tym wydawać, że od tych zapowiedzi budżet inwestycji kolejowych nieustannie rośnie. Nic bardziej mylnego - pisze w komentarzu stowarzyszenie Zielone Mazowsze.

Właśnie trwają konsultacje społeczne projektu "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015". Dokument ten będzie aktualizacją obecnie obowiązującego "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015".

Według dokumentu dotychczas obowiązującego wydatki WPIK na inwestycje w infrastrukturę kolejową miały wynieść niemal 38 miliardów złotych. W projekcie aktualizacji widnieje kwota o ponad miliard niższa (36,9 mld zł).

Co ciekawe, efektem realizacji Programu w nowej wersji ma być wyremontowanie większej długości torów (wzrost z 4772 km do 5339 km torów, licząc roboty wykonane od 1 stycznia 2011 roku). Jest to zasługą oszczędności na projektach modernizacyjnych (z części odcinków zrezygnowano z powodu braku możliwości zakończenia projektów do 2015 roku, na wielu innych wystąpiły oszczędności w trakcie przetargów), które skierowano na pakiet nowych, znacznie tańszych projektów rewitalizacyjnych (w tym wnioskowany przez Zielone Mazowsze podczas konsultacji społecznych w 2011 r. odcinek trasy Warszawa – Wrocław przez Częstochowę) - pisze Zielone Mazowsze.

Nie obyło się jednak bez cięć. Ich ofiarą padły projekty modernizacji linii Zgierz – Kutno – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. W przypadku tego pierwszego zmniejszono finansowanie z 250 mln zł do zaledwie 8 mln zł i zmniejszono zakres do krótkiego odcinka Łąck – Płock Radziwie. W przypadku drugiego finansowanie spadło z 200 mln zł do 24 mln zł, a zakres ograniczono do odcinka Tłuszcz – Wyszków, na którym roboty już zostały wykonane. Potwierdziło to podejrzenia, że obie inwestycje były wpisane do pierwotnego Programu bez intencji ich zrealizowania. Świadczył o tym fakt braku wskazania źródeł finansowania - czytamy w komentarzu.

Z drugiej strony do WPIK nie wpisano wszystkich projektów, które zostały niedawno (razem z projektami rewitalizacyjnymi, które w WPIK się znalazły) dopisane do listy projektów indywidualnych PO Infrastruktura i Środowisko, np. z listy podstawowej:

  • POIiŚ 7.1-51, System bezpieczeństwa publicznego na dworcach kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego;
  • POIiŚ 7.1-55. Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki;
  • POIiŚ 7.1-59. Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap I (tzw. "projekt przejazdowy");

Z listy projektów rezerwowych:

  • POIiŚ 7.1-84. Poprawa bezpieczeństwa przejść nad torami kolejowymi (tzw. "projekt kładkowy");
  • POIiŚ 7.1-85. Polepszenie jakości obsługi pasażerów (tzw. "projekt peronowy").

Czyżby i one nie miały zostać zrealizowane? - pyta Zielone Mazowsze.

Więcej

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poprawi się dojście do tramwaju przy Podleśnej w Warszawie?

Infrastruktura

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Warte uwagi

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Aleksander Buczyński,Zielone Mazowsze 16 lipca 2013

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Warte uwagi

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Zielone Mazowsze 26 lipca 2013

ZM: Windy z niepełnosprawnością, a nie dla niepełnosprawnych

Infrastruktura

Warszawa: Ruch na mostach zmalał dzięki komunikacji miejskiej?

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Poprawi się dojście do tramwaju przy Podleśnej w Warszawie?

Infrastruktura

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Warte uwagi

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Aleksander Buczyński,Zielone Mazowsze 16 lipca 2013

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Warte uwagi

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Zielone Mazowsze 26 lipca 2013

ZM: Windy z niepełnosprawnością, a nie dla niepełnosprawnych

Infrastruktura

Warszawa: Ruch na mostach zmalał dzięki komunikacji miejskiej?

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5