Premier Tusk i minister Nowak co kilka miesięcy zapowiadają miliardy na kolej. Mogłoby się w związku z tym wydawać, że od tych zapowiedzi budżet inwestycji kolejowych nieustannie rośnie. Nic bardziej mylnego - pisze w komentarzu stowarzyszenie Zielone Mazowsze.
Właśnie trwają konsultacje społeczne projektu "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015". Dokument ten będzie aktualizacją obecnie obowiązującego "Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015".
Według dokumentu dotychczas obowiązującego wydatki WPIK na inwestycje w infrastrukturę kolejową miały wynieść niemal 38 miliardów złotych. W projekcie aktualizacji widnieje kwota o ponad miliard niższa (36,9 mld zł).
Co ciekawe, efektem realizacji Programu w nowej wersji ma być wyremontowanie większej długości torów (wzrost z 4772 km do 5339 km torów, licząc roboty wykonane od 1 stycznia 2011 roku). Jest to zasługą oszczędności na projektach modernizacyjnych (z części odcinków zrezygnowano z powodu braku możliwości zakończenia projektów do 2015 roku, na wielu innych wystąpiły oszczędności w trakcie przetargów), które skierowano na pakiet nowych, znacznie tańszych projektów rewitalizacyjnych (w tym wnioskowany przez Zielone Mazowsze podczas konsultacji społecznych w 2011 r. odcinek trasy Warszawa – Wrocław przez Częstochowę) - pisze Zielone Mazowsze.
Nie obyło się jednak bez cięć. Ich ofiarą padły projekty modernizacji linii Zgierz – Kutno – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. W przypadku tego pierwszego zmniejszono finansowanie z 250 mln zł do zaledwie 8 mln zł i zmniejszono zakres do krótkiego odcinka Łąck – Płock Radziwie. W przypadku drugiego finansowanie spadło z 200 mln zł do 24 mln zł, a zakres ograniczono do odcinka Tłuszcz – Wyszków, na którym roboty już zostały wykonane. Potwierdziło to podejrzenia, że obie inwestycje były wpisane do pierwotnego Programu bez intencji ich zrealizowania. Świadczył o tym fakt braku wskazania źródeł finansowania - czytamy w komentarzu.
Z drugiej strony do WPIK nie wpisano wszystkich projektów, które zostały niedawno (razem z projektami rewitalizacyjnymi, które w WPIK się znalazły) dopisane do listy projektów indywidualnych PO Infrastruktura i Środowisko, np. z listy podstawowej:
-
POIiŚ 7.1-51, System bezpieczeństwa publicznego na dworcach kolejowych Warszawskiego Węzła Kolejowego;
-
POIiŚ 7.1-55. Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki;
-
POIiŚ 7.1-59. Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych - etap I (tzw. "projekt przejazdowy");
Z listy projektów rezerwowych:
-
POIiŚ 7.1-84. Poprawa bezpieczeństwa przejść nad torami kolejowymi (tzw. "projekt kładkowy");
-
POIiŚ 7.1-85. Polepszenie jakości obsługi pasażerów (tzw. "projekt peronowy").
Czyżby i one nie miały zostać zrealizowane? - pyta Zielone Mazowsze.
Więcej