Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy
- Jesteśmy o rok bliżej do powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego - wyznał Mikołaj Wild, prezes CPK, podczas wtorkowej konferencji poświęconej budowie Portu Solidarność.

Według prezesa CPK szeroki zakres projektu rozwiąże problem nie tylko z wykluczenia transportowego, ale również redukcji CO2, obronności, zwiększenia miejsca Polski w rankingach innowacyjności oraz rozwoju gospodarki. - Niektórzy mówią, że to najważniejszy projekt Rzeczpospolitej i zgadzam się z nimi - zaznaczył Wild.

- Są też głosy przeciwne. Niektórzy twierdzą jednak, że pilnujemy tylko łąki, uważnie śledząc wynagrodzenia w naszej spółce. Świadomość, że jesteśmy na świeczniku, chroni nas przed nieuzasadnionymi wydatkami oraz brakiem transparencji. To jednak za mało. Postanowiliśmy cyklicznie zdawać publicznie raport z tego co robimy, a także z tego jakie są nasze plany - stwierdził prezes CPK.

- Dysproporcja między tym co widać, a tym, czego nie widać, między ogromem pracy, która leży u podstaw każdego sukcesu, a tą, która dzieje się w blaskach fleszy jest olbrzymia. A jednak wciąż ludzie wyrażają zdziwienie, że nie ma żadnych prac budowalnych przy CPK. Co więc właściwie robimy i co zdziałaliśmy w tym roku? - kontynuował wystąpienie Wild.

"Najszybsza inwestycja w dziejach Rzeczypospolitej"

Według prezesa CPK w zakresie finansowania Portu Solidarność i całego systemu transportu opartego na projekcie niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku było przyjęcie planu wieloletniego, bowiem prace i uzgodnienia trwały blisko trzy lata. - Otrzymaliśmy plan inwestycyjny, który nie tylko nie obciąża budżetu, ale jednocześnie wyznacza nam klarowny cel, czyli wbicie pierwszej łopaty w 2023 roku. Może dla niektórych jest to odległy termin, ale jeśli wypełnimy założenia, będzie to najszybsza inwestycja publiczna w dziejach Rzeczypospolitej - podkreślił Wild.

- Cały program na lata 2020-23 to mniej niż połowa wydatków budżetowych na "Program 500+". Wierzymy w transparencję, dlatego wdrożyliśmy najnowocześniejsze narzędzie prognostyczne do projektu dostępne na rynku. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dostosować infrastrukturę do potrzeb pasażerów. Dzięki temu wiemy również o ile wzrośnie liczba pasażerów kolei w trakcie naszych inwestycji. To narzędzie będziemy udoskonalać w kolejnych latach. Wszystko po to, aby odpowiadać na potrzeby podróżnych - wyjaśniał prezes CPK.

- Wytrasowaliśmy wstępne trasy wszystkich nowych linii kolejowych oraz ich warianty. Ich łączna długość przekroczyła 10 tys. km. To dwa i pół razy więcej niż cała sieć dróg ekspresowych i autostrad - oznajmił Wild.

Prezes CPK wspomniał również o dokumencie "Strategiczne studium lokalizacyjne", do którego dostęp mają wszyscy zainteresowani. - Wnieśliście do niego blisko 150 tys. uwag. To tak, jakby z jednym pytaniem odnoście CPK zgłosił się każdy mieszkaniec Opola, Olsztyna albo Płocka - zwrócił się do słuchaczy Wild. - Wraz z wybranymi firmami rozpoczęliśmy działania inwentaryzacyjne na terenach przyszłych inwestycji, otaczających Port Solidarność. Ten obszar obejmie powierzchnię łącznie 200 tys. hektarów. Umowy są już podpisane i prace trwają - dodał Wild.

2020 rok przyniósł również pierwsze przetargi na "studium techniczno-środowiskowe" dla nowych tras kolejowych. Kolejne będą ogłaszane stopniowo w najbliższych miesiącach. Proces ten będzie trwał aż do 2034 roku. - Wykonawcy wiedzą, czego mogą się spodziewać w najbliższych latach i zaplanować rekrutację personelu, czy zorganizować niezbędny sprzęt. Kiedy program CPK osiągnie szczyt 96 tys. miejsc pracy. To więcej niż zatrudnia Poczta Polska, największy krajowy pracodawca - podkreślił Wild.

Masterplan największym niepowodzeniem 

Prezes CPK odwołał się również do przysłowia "jeżeli chcesz iść szybciej, to idź sam, ale jeżeli chcesz iść dalej, to idź z kimś razem". - CPK to od samego początku również intensywne kontakty międzynarodowe, dlatego taka współpraca była obecna od samego początku pracy nad projektem. W ramach współpracy międzynarodowej uzyskaliśmy dofinansowanie KE dla prac przygotowawczych na odcinek łączący granice czeską z Jastrzębiem-Zdrój. Razem z instytutem kolejnictwa i francuskimi SNCF pracujemy nad tym, aby standardy Kolei Kolei Dużych Prędkości odpowiadały na potrzeby polskiego rynku. Podpisaliśmy także list intencyjny z Wielką Brytanią, która od samego początku z wielką uwagą obserwuje prace nad CPK. Uzyskaliśmy również grant na prace nad niskoemisyjnymi rozwiązaniami dla Portu Solidarność - tłumaczył Wild

Prezes CPK nie ma jednak wątpliwości, że najważniejszym wydarzeniem bieżącego roku dla całego projektu był wybór portu Seul-Inczon jako doradcy strategicznego. - Wybór poprzedziły wielomiesięczne negocjacje. Wszyscy uczestnicy zdawali sobie sprawę, że chodzi o coś więcej niż tylko umowę doradczą. Mówimy bowiem o początku długiej współpracy. Konkurencja była zażarta, ale wybór padł na Koreę Południową, gdzie mieści się właśnie jedno z najlepszych lotnisk na świecie według ocen pasażerów - zaznaczył Wild, który na koniec nie ukrywał rozczarowania z powodu nie podpisania umowy na wykonawcę masterplanu.

- Niestety żadna z globalnych firm, które stanęły w szranki nie przedstawiła oferty, którą moglibyśmy zgodnie z polskim prawem zaakceptować. Sprawa jest obecnie rozpoznawana przez Krajową Izbę Odwoławczą. Masterplan to jedna z najważniejszym umów dotyczących Portu Solidarność. Z jednej strony musimy być pewni, że działamy zgodnie z obowiązującym prawem i musimy być pewni, że dajemy wszystkim uczestnikom takie same szanse. Z drugiej strony zależy nam bardzo, aby czym prędzej rozpocząć prace nad tym dokumentem. Robimy wszystko, aby tak się stało - podsumował Wild.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

inf. pras. 14 lipca 2023

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy!

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Biznes

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Łukasz Malinowski 08 lipca 2023

Zobacz również:

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

inf. pras. 14 lipca 2023

CPK: Jest decyzja środowiskowa! Zielone światło dla budowy!

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Biznes

CPK z zyskiem. Jak to możliwe?

Łukasz Malinowski 08 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5