Partnerzy serwisu:
Prawo

Większa konkurencja na rynku międzynarodowych przewozów kolejowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Parlament Europejski

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Większa konkurencja na rynku międzynarodowych przewozów kolejowych
Aby ułatwić korzystanie z europejskich sieci kolejowych, Parlament Europejski, podczas wtorkowego głosowania, doprecyzował reguły konkurencji dla kolejowych firm transportowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej. Nowe zasady sprzyjać będą rozwojowi usługi międzynarodowego przewozu towarów i osób, a także poprawią ich jakość. Nad uczciwością konkurencji czuwać będą niezależni regulatorzy.

- Dwa lata zajęły nam te bardzo trudne negocjacje [z państwami członkowskimi - przyp. red.], by zagwarantować lepszą konkurencję i położyć solidne fundamenty pod finansowanie infrastruktury - powiedziała podczas debaty sprawozdawczyni Debora Serracchiani. - Uważam, że rozdzielenie operatorów kolejowych i przedsiębiorstw zarządzających infrastrukturą jest koniecznie, ale udało nam się osiągnąć dobre porozumienie w sprawie monitorowania przepływów finansowych - dodała.

Odrębna rachunkowość

Odrębna i przejrzysta rachunkowość prowadzona przez kolejowe firm transportowe oraz zarządców infrastruktury powinna odtąd zapobiegać jakimkolwiek nielegalnym przelewom środków publicznych pomiędzy tymi podmiotami, nawet jeżeli należą do tej samej spółki holdingowej. Parlament uważa, że jest to niezbędne, by zapobiec zakłóceniom uczciwej konkurencji pomiędzy kolejowymi firmami transportowymi, jak również przyczynić się do równego dostępu do tras pociągów i innych usług, takich jak warsztaty naprawcze i stacje, dla wszystkich przedsiębiorstw, zarówno publicznych, jak i prywatnych.

W razie sporów, niezależni narodowi regulatorzy zapewnią, by zasady były właściwie egzekwowane. Współpraca pomiędzy regulatorami będzie nadzorowana przez Komisję Europejską, która ma 2 lata na ocenienie, czy istnieje konieczność powołania europejskiego regulatora.

Zachęty do modernizacji pociągów i rozbudowy sieci kolejowej

Opłaty pobierane za autoryzację tras pociągów będą zawierać zachęty do tego, by zmniejszać hałas i wyposażać pociągi w europejski systemu sterowania (ETCS) dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.

Zdaniem posłów, w celu zapewnienia sprawnego planowania infrastruktury kolejowej i zaspokojenia potrzeb całego sektora, umowy ją finansujące sporządzone przez władze publiczne powinny być zawierane na okres co najmniej pięciu lat.

Następne kroki

Po tym jak projekt zostanie przyjęty przez Radę Ministrów państw członkowskich, dyrektywa wejdzie w życie w dniu jej publikacji. Do końca 2012 roku, Komisja Europejska przedstawi oddzielny pakiet legislacyjny, który ma zliberalizować krajowy transport pasażerski w państwach Unii.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5