Rosyjski koncern Transmaszholding (TMH) zakończył proces przejmowania zakładów remontu i produkcji wagonów DJJ w Dunakeszi – informuje International Railway Journal. Przejęta fabryka ma być jednym z najważniejszych centrów produkcyjnych w strukturze TMH. Budowane w niej wagony będą odtąd trafiały do końcowego montażu w Twerze.
Umowę w sprawie przejęcia 90% udziałów DJJ podpisano w listopadzie 2019 r. Została ona zaaprobowana przez węgierski urząd ochrony konkurencji (GVH). Zarządzanie firmą przejęła założona w 2016 r. spółka Transmaszholding Hungary.
Rosyjski producent wyznaczył już dla węgierskich zakładów miejsce w swojej strukturze. Ich zadaniem ma być częściowa produkcja taboru, którego końcowy montaż będzie odbywał się w głównych zakładach koncernu – Twerskiej Fabryce Wagonów. Pierwsza partia tak przygotowanych wagonów ma opuścić zakłady DJJ w ostatnim kwartale bieżącego roku. Rozpoczął się już proces przenoszenia technologii oraz rozdzielania kompetencji między obydwoma zakładami.
Według cytowanego przez IRH wiceprezesa TMH International Terence Watsona koncern zamierza opanować węgierski rynek. Docelowo zapowiada utworzenie w Dunakeszi centrum produkcyjno-serwisowego na całą Europę Środkową i Wschodnią. Padły też zapowiedzi wprowadzenia długoterminowego programu modernizacji zakładu oraz rozwijania lokalnego łańcucha dostaw.
Działające w położonym pod Budapesztem Dunakeszi zakłady DJJ zatrudniają ok. 600 pracowników. Obecnie produkują one, między innymi,
wagony pasażerskie dla Kolei Egipskich (ENR). Wieloletni, wart ponad miliard euro kontrakt na 1300 jednostek (z których w Dunakeszi ma powstać 680) jest największym w historii nie tylko zakładów, ale całego węgierskiego przemysłu taborowego.