Minister Sprawiedliwości przygotował projekt, który likwiduje wszelkie odrębności jakie niesie za sobą zawód inżyniera w specjalnościach kolejowych. Przeciwko takim rozwiązaniom protestuje Railway Business Forum
Osoby zajmujące się projektowaniem i wykonawstwem prac budowlanych i instalacyjnych muszą posiadać tzw. uprawnienia budowlane. Uprawnienia te są podzielone na grupy w zależności od konkretnych specjalności. Aby zdobyć takie uprawnienia trzeba mieć stosowne wykształcenie i odbyć praktykę na budowie.
Od lat trwa spór o przepisy mówiące komu i w jakim zakresie można takie uprawnienia nadawać. Szczególnie ważne jest określenie specjalności jeśli chodzi o budowle kolejowe i urządzenia zabezpieczenia oraz sterowania ruchem. Środowiska kolejowe optują za tym, żeby pozostawić wymagania dotyczące specyfiki kolejnictwa bo wiąże się to z bezpieczeństwem.
Ostatnio w ramach działań związanych z tzw. „ otwarciem” dostępu do wykonywania zawodu Minister Sprawiedliwości przygotował projekt, który de facto likwiduje wszelkie odrębności jakie niesie za sobą zawód inżyniera w specjalnościach kolejowych. Według środowisk kolejowych jest to bardzo niebezpieczne, bo zaniżenie specjalistycznych wymagań spowoduje, że na przykład inżynier elektryk projektujący domowe instalacje prądu będzie mógł także projektować złożone systemy sterowania ruchem kolejowym albo inżynier znający się realizacji domu mieszkalnego będzie nadzorował budowę rozjazdów na stacji kolejowej.
Przeciwko takim rozwiązaniom protestuje Railway Business Forum (RBF), które wysłało stosowne stanowisko do Ministra Sprawiedliwości. Stanowisko dostępne jest TUTAJ.