Pasażerowie odpowiedzieli na apel ZTM w sprawie zgłaszania niedziałającej klimatyzacji w warszawskiej komunikacji miejskiej. Od początku czerwca ZTM Warszawa otrzymał 904 zgłoszenia dotyczące klimatyzacji. 729 sygnałów wpłynęło w lipcu.
Od kilku tygodni ZTM Warszawa zwraca się z apelem do pasażerów, by wsparli kontrolerów nadzoru ruchu ZTM i przekazywali informacje o niewłączonej lub niesprawnej klimatyzacji - podając numer taborowy pojazdu, datę i godzinę oraz linię. Dzięki informacjom od pasażerów szybciej można wyłapać pojazd z niesprawną klimatyzacją. W efekcie udało się zredukować liczbę pojazdów z niedziałającą klimatyzacją z ok. 42 proc. do ok. 12 proc.
Zgłoszenia o niesprawnej/niewłączonej klimatyzacji można kierować do Zarządu Transportu Miejskiego: poprzez numer Infolinii (22) 194 84 oraz 801 044 484, mailowo poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej ZTM-u lub poprzez profil na stronie facebook.com/ztm.warszawa.
Drogą telefoniczną (przekazaną konsultantom Infolinii lub nagraną na portal głosowy) otrzymaliśmy w czerwcu br. 27 zgłoszeń. Przez dziewięć dni lipca - 219. Z formularza kontaktowego na stronie internetowej ztm.waw.pl pasażerowie skorzystali w czerwcu 103 razy, a od 1 do 9 lipca wpłynęło 400 zgłoszeń. Informacje o niedziałającej klimatyzacji poprzez profil ZTM na facebooku pasażerowie zgłaszali 35 razy w czerwcu oraz 110 w lipcu.
Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych za pośrednictwem strony internetowej ztm.waw.pl (zakładka kontakt), to traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.
Można także zgłaszać autobusy bez klimatyzacji, które mają zamknięte szyberdachy. W takich przypadkach również należy podać numer taborowy pojazdu, datę i godzinę oraz numer linii.
Codziennie, przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 6.00-22.00 nadzór ruchu ZTM sprawdza temperaturę powietrza w pojazdach, które mają zamontowaną klimatyzację. Od początku lipca sprawdzono 1877 pojazdy komunikacji miejskiej. Liczba przeprowadzonych kontroli i stwierdzonych uchybień:
-
1 lipca – 224 kontrole / 96 uchybień
-
2 lipca – 219 kontroli / 82 uchybienia
-
3 lipca - 205 kontroli / 92 uchybienia
-
4 lipca - 136 kontroli / 61 uchybień
-
5 lipca - 215 kontroli / 89 uchybień
-
6 lipca – 313 kontroli / 46 uchybień
-
7 lipca – 125 kontroli / 24 uchybienia
-
8 lipca – 102 kontrole / 13 uchybień
-
9 lipca – 238 kontroli / 29 uchybień
-
10 lipca (do godz. 12.00): 100 kontroli / 15 uchybień