Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Warszawa: na wygodne przejście między Dworcem Śródmieście a metrem (sporo) poczekamy

Dalej Wstecz
Autor:

wu / RK

Data publikacji:
03-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu / RK

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Warszawa: na wygodne przejście między Dworcem Śródmieście a metrem (sporo) poczekamy
Warszawskim dworcom sporo brakuje do ideału w zakresie integracji z innymi środkami komunikacji miejskiej. Najlepszym tego przykładem są przesiadki między Dworcem Śródmieście a stacją metra Centrum, które wymagają wyjścia na powierzchnię. Podziemne przejście, choć od lat planowane, nieprędko jednak powstanie.

Dworzec Śródmieście jest nieco niefortunnie położony – w lekkim oddaleniu, między dwoma głównymi prostopadłymi ciągami komunikacyjnymi. Budowa bezpośredniego połączenia między dworcem a stacją metra była zakładana od początku, na etapie koncepcji i projektów funkcjonalnych metra, jak i wcześniej nawet samego dworca. Ostatecznie w 1998 r. stacja metra Centrum została otwarta bez tego łącznika. Za jego rezygnacją przemawiały plany rychłej zabudowy na powierzchni, które jednak do dzisiaj nie zmaterializowały się i nic nie wskazuje, żeby miały się prędko spełnić. Teraz pasażerowie przesiadający się z metra na kolej muszą wjechać schodami ruchomymi, znajdującymi się w południowej głowicy stacji Centrum, na odkryty placyk na powierzchni, będący poniżej poziomu pobliskich ulic – czyli na popularną „patelnię”, skupiającą – jak żadne inne miejsce – wielkomiejskie życie Warszawy. Następnie wejść zwykłymi, również niezadaszonymi schodami, zazwyczaj obleganymi i obstawionymi przez ulotkowiczów czy sprzedawców obnośnych, by po chwili zejść kolejnymi schodami pod ziemię na środkowy peron Dworca Śródmieście. Notabene, choć najbardziej oblegany, peron ten do dzisiaj nie doczekał się kas, ani wyświetlaczy.

Budowę podziemnego łącznika zakłada również nowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2010 r., przedstawiający już kolejną wizję zabudowania i uporządkowania obszarów wokół Pałacu Kultury. – Budowa będzie możliwa wyłącznie po dostosowaniu konstrukcji tunelu kolei średnicowej do potrzeb realizacji nad nim nowych inwestycji ustalonych w planie oraz po wymianie przykrycia tunelu kolei średnicowej na całym odcinku od ulicy Marszałkowskiej do ulicy Emilii Plater – odpowiada warszawskie Biuro Drogownictwa i Komunikacji. Jak przyznają urzędnicy, w związku z wysokimi kosztami przystosowania tunelu linii średnicowej, budowa przejścia jako indywidualnego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest nierealna. Jego realizacja będzie możliwa przy okazji kompleksowego zagospodarowania terenów w tym rejonie. Kiedy to nastąpi – nie wiadomo, na razie nie są planowane żadne konkretne inwestycje.

Więcej o przesiadkach między metrem a koleją w najnowszym numerze RK 5/2012.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec Warszawa Śródmieście w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Dworzec Warszawa Śródmieście w rejestrze zabytków

Jakub Lewicki 03 stycznia 2021

Cztery tory na Dworcu Śródmieście. Korytarz do metra tylko do patelni?

Infrastruktura

Warszawa Śródmieście. Na razie lifting, potem wielka przebudowa?

Infrastruktura

Jak zmieni się dworzec Warszawa Śródmieście. Bez pawilonów i rozdzielony ruch?

Infrastruktura

Zobacz również:

Dworzec Warszawa Śródmieście w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Dworzec Warszawa Śródmieście w rejestrze zabytków

Jakub Lewicki 03 stycznia 2021

Cztery tory na Dworcu Śródmieście. Korytarz do metra tylko do patelni?

Infrastruktura

Warszawa Śródmieście. Na razie lifting, potem wielka przebudowa?

Infrastruktura

Jak zmieni się dworzec Warszawa Śródmieście. Bez pawilonów i rozdzielony ruch?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5