Jak zapowiada warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, do końca roku we wszystkich wozach MZA będą biletomaty pojazdowe. Urzędnicy wciąż traktują to jako uzupełniające źródło sprzedaży. W efekcie w różnych środkach transportu występują różne biletomaty o różnych formach płatności i zakresie sprzedawanych biletów, z biletem kupionym w autobusie MZA nie można wejść do metra, a przy braku możliwości zakupu biletu tą drogą (np. awaria urządzenia) pasażer wciąż może dostać karę.
Warszawa od kilku lat wprowadza biletomaty – zarówno na przystankach, jak i w pojazdach. ZTM zapowiada rozszerzanie ich zasięgu. – Do końca tego roku biletomaty pojazdowe będą we wszystkich wozach Miejskich Zakładów Autobusowych – zapowiada Magdalena Potocka z Działu Funduszy Europejskich i Mediów w Zarządzie Transportu Miejskiego.
Problem w tym, że w tych biletomatach można kupić wyłącznie tzw. bilety pojazdowe, czyli ważne w od momentu zakupu do końca trasy tego pojazdu bądź w przypadku przesiadki – przez 75 minut. Nie są dostępne najpopularniejsze bilety 20-minutowe, choć – wydaje się – zapewnienie pełnej palety biletów nie powinno być problemem, skoro przyjmują one formę wydruków. Dodatkowo za bilety można płacić wyłącznie kartą (w przeciwieństwie do np. biletomatów dostępnych w tramwajach). – Decyzja o instalacji takich biletomatów zapadła w czerwcu 2012 r. Dostępna oferta i metody płatności zostały podyktowane czynnikami ekonomicznymi. Takie biletomaty są tanie i zajmują mniej miejsca – wyjaśnia Potocka.
Z kolei biletomaty, które występują w nowych tramwajach, autobusach prywatnych przewoźników oraz we wszystkich pociągach SKM oferują wszystkie rodzaje biletów. Są drukowane z paskiem magnetycznym i umożliwiają swobodne wejście do metra. W tych biletomatach można z kolei płacić jedynie monetami. – Zdajemy sobie sprawę, że oferta biletomatów jest różnorodna, ale traktujemy je jako uzupełniający kanał sprzedaży biletów, gdy zawiodą inne sposoby – przekonuje Potocka. Jak dodaje, pełna oferta dostępna jest w biletomatach stacjonarnych oraz w kioskach.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl