Partnerzy serwisu:
Pasażer

Warszawa – Działdowo (i nie tylko): Jak to z tym wyprzedzaniem będzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Warszawa – Działdowo (i nie tylko): Jak to z tym wyprzedzaniem będzie
Od kilku dni w warszawskich i mazowieckich mediach huczy od informacji, że Pendolino w istotny sposób spowolni ruch pociągów Kolei Mazowieckich na linii do Działdowa. Przeanalizowaliśmy rozkład i sprawdziliśmy, czy tak będzie naprawdę. Nie będzie.

Przypomnijmy, jak to było krok po kroku. Latem br., na etapie konstruowania rozkładu jazdy 2014/15 pojawiły się pierwsze informacje – o czym „Rynek Kolejowy” informował wówczas jako jedyny – że wdrożenie projektu Pendolino skutkować będzie tym, iż na trasie do Działdowa niektóre pociągi KM mogą być nawet dwukrotnie wyprzedzane przez pociągi dalekobieżne, i to jeszcze na stacjach, na których wyprzedzanie odbywa się na torach bez krawędzi peronowych.

Wydaje się jednak, że na etapie finalnych negocjacji pomiędzy PLK i przewoźnikami w sprawie kształtu nowego rozkładu, udało się jednak takich sytuacji uniknąć. W ostatecznej wersji rozkładu sytuacji z podwójnym wyprzedzaniem bowiem nie ma.

Według naszej analizy, w nowym rozkładzie w sumie w przypadku 12 pociągów KM na linii działdowskiej nastąpi wyprzedzanie przez pociągi PKP IC (nie tylko przez Pendolino, ale także m.in. przez składy TLK kursujące w relacji do i z Olsztyna). Najdłuższy czas oczekiwania na wyprzedzanie wynosić będzie 23 min. Taka sytuacja będzie mieć miejsce w przypadku pociągu KM Działdowo – Warszawa Zachodnia (peron 8), odjeżdżającego z Działdowa o godz. 6.50 i przyjeżdżającego do Warszawy Gdańskiej o godz. 9.17. 23-minutowy postój w Ciechanowie będzie mieć miejsce w godz. 7.30-7.53. Z naszych informacji wynika jednak, że jest to tylko pośrednio związane z kwestią wyprzedzania pociągu KM przez Pendolino: przyjazd pociągu do Ciechanowa na godz. 7.30 ma związek zagwarantowaniem młodzieży dojazdu do szkół. Pociąg TLK Olsztyn – Katowice, istotnie wyprzedzający ten skład KM, wyjeżdżać będzie z Ciechanowa o godz. 7.49.

Oczekiwania od 8 do 12 minut

W przypadku pozostałych pociągów, czas oczekiwania na wyprzedzanie będzie wynosić ok. 8-12 min. Wyprzedzane będą następujące pociągi KM. W kierunku Działdowa:

• Warszawa Zachodnia – Działdowo (odj. Warszawa Gdańska 6.35), ok. 8-minutowy postój w Nowym Dworze Maz.;
• Warszawa Zachodnia – Działdowo (odj. Warszawa Gdańska 16.35), ok. 8-minutowy postój w Nowym Dworze Maz.;
• Warszawa Zachodnia – Działdowo (odj. Warszawa Gdańska 17.14; pociąg przyspieszony na trasie do Ciechanowa), postój 10-15 minut w Gąsocinie lub Ciechanowie (w zależności od dnia tygodnia);
• Warszawa Gdańska – Działdowo (odj. Warszawa Gdańska 19.14; pociąg przyspieszony na trasie do Ciechanowa), postój 12 minut w Konopkach;

W kierunku Warszawy:

• Działdowo – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 9.17), 23-minutowy postój w Ciechanowie;
• Nasielsk – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 8.59), ok. 8-minutowy postój w Nowym Dworze Maz.;
• Nasielsk – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 11.17), ok. 8-minutowy postój w Nowym Dworze Maz.;
• Działdowo – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 12.17), 12-minutowy postój w Mławie;
• Ciechanów – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 19.17), 12-minutowy postój w Nasielsku;
• Działdowo – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 19.39; kursuje w niedziele), 12-minutowy postój w Ciechanowie;
• Działdowo – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 20.17), 10-minutowy postój w Mławie;
• Działdowo – Warszawa Zachodnia (przyj. Warszawa Gdańska 21.19), 10-minutowy postój w Mławie.

Wyprzedzanie w Nowym Dworze nie będzie odbywać się przy krawędzi peronowej: tory do wyprzedzania znajdują się kilkaset metrów od peronów, patrząc w kierunku Warszawy.

Nie tylko Mazowsze

W tym kontekście należy przypomnieć, że problem kolizji rozkładów pociągów dalekobieżnych i regionalnych występuje nie tylko na Mazowszu. Na etapie konstruowania rozkładu 2014/15, najsilniej problem ten zasygnalizowały władze małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Pierwotne wnioski PR w zakresie pociągów z Krakowa w kierunku Kozłowa w popołudniowym szczycie były następujące: 13.45, 14.45, 15.45, 16.59, 17.59, 19.30. Natomiast wg. konstrukcji PLK, odjazdy ze stacji Kraków Gł. zostały (pierwotnie) opracowane następująco: 13.37, 14.29, 15.32, 17.19, 17.33, 19.35.

– Sprawa prawidłowego ułożenia oferty na linii nr 8 nie znalazła pozytywnego rozstrzygnięcia z uwagi na to, iż w sposób priorytetowy trasowane są pociągi PKP Intercity, a pociągi Przewozów Regionalne wykazywane są jako kolidujące na trasie. Natomiast w naszej ocenie to pociągi PR winny mieć priorytet pierwszeństwa przejazdu z uwagi na fakt, iż są pociągami funkcjonującymi na linii od wielu lat i spełniają ważną rolę społeczną – mówiła „RK” Sylwia Spychała, rzeczniczka małopolskich PR.

Ostateczny rozkład popołudniowych pociągów z Krakowa w kierunku Kozłowa wygląda następująco: 13.37, 14.37, 15.33, 16.58, 17.32, 19.34. Czyli jest bliższy wersji pierwotnej.

Natomiast na Opolszczyźnie, gdzie kolizja rozkładów pociągów PR i IC także miała, na odcinku Opole – Fosowskie, być dość istotna, finalnie w dalszym ciągu jest znacząca. Władze woj. opolskiego sygnalizowały nam kilka miesięcy temu 5 przypadków znaczących kolizji rozkładów:

• Pociąg Opole-Zawadzkie, złożony wniosek rozkładowy na odjazd godz. 6.38 – zaproponowano 6.07, ostatecznie pojedzie 6.08;
• Pociąg Opole-Zawadzkie, złożony wniosek rozkładowy na odjazd godz. 14.38 – zaproponowano 14.10, ostatecznie pojedzie 14.18;
• Pociąg Opole-Zawadzkie, złożony wniosek rozkładowy na odjazd godz. 15.38 – zaproponowano 15.14, ostatecznie pojedzie 15.15;
• Pociąg Zawadzkie-Opole, złożony wniosek rozkładowy na odjazd godz. 14.41 – zaproponowano 14.08, ostatecznie pojedzie 14.06;
• Pociąg Zawadzkie-Opole, złożony wniosek rozkładowy na odjazd godz. 15.41 – zaproponowano 15.15, ostatecznie pojedzie 15.16.

Konflikt stary jak kolej

Co na to wszystko PKP Intercity? Zuzanna Szopowska, rzeczniczka IC, mówiła nam (w momencie, gdy pojawiły się sygnały niezadowolenia od przewoźników regionalnych), że tworzenie rozkładu jazdy to proces, w którym bierze udział szereg podmiotów.

– Celem jest wypracowanie optymalnego dla wszystkich stron rozwiązania, umożliwiającego komfortowe przejazdy podróżnych. Tak jak w innych krajach, tak i w Polsce połączenia aglomeracyjne i regionalne, w naturalny sposób uzupełniają siatkę dalekobieżną. Tworząc nową siatkę połączeń postawiliśmy na skomunikowania. Wystąpiliśmy do innych przewoźników z inicjatywą wspólnego opracowywania rozkładów w obszarze skomunikowań na najważniejszych stacjach. Pracowaliśmy z przewoźnikami regionalnymi, w tym z Przewozami Regionalnymi. Jest to pierwsze przedsięwzięcie tego typu, wykraczające poza standardowy system opracowywania nowego rozkładu – powiedziała „RK” Szopowska.

Oczywiście należy zauważyć, że problem wyprzedzania pociągów regionalnych (wolniejszych) przez pociągi kwalifikowane (szybsze) jest stary jak kolej i od lat tak trasowane są m.in. pociągi na linii E-20 do Poznania, gdzie EIC i TLK czasem wielokrotnie na trasie wyprzedzają pociągi KM, PR czy też Kolei Wielkopolskich.

Tworzenie rozkładu jazdy jest poszukiwaniem optymalnych dla pasażera rozwiązań, czasem wynikiem kompromisu pomiędzy zamiarami przewoźnika a możliwościami infrastruktury – mówił „RK” Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. – Naturalnie za każdym razem na pierwszym miejscu stawiamy dobro pasażerów. Nie da się jednak w całkowicie spełnić oczekiwań przewoźników. Powstawanie rozkładu jazdy jest tworzeniem nie tylko optymalnych połączeń na jednej linii i w jednym województwie, ale na całej sieci dla przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Z takimi problemami zmagają się zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnicy na całym świecie – dodał rzecznik.

Na koniec zwróćmy jeszcze uwagę, że mimo iż problem kolizji rozkładów KM i IC na linii działdowskiej nie jest obecnie duży, to prawdopodobnie będzie się pogłębiał w kolejnych latach, biorąc pod uwagę zwłaszcza to, że zwiększać się będzie najprawdopodobniej skala zainteresowania kolejowymi przewozami aglomeracyjnymi. A to oznacza, że rośnie zapotrzebowanie na nowe odcinki torów szlakowych w aglomeracjach (nie tylko zresztą w warszawskiej).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Pasażer

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Koleje Mazowieckie 20 lipca 2023

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Pasażer

KM: Rusza kolejna edycja akcji "Kolej na Kino"

Koleje Mazowieckie 20 lipca 2023

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5