Partnerzy serwisu:
Prawo

Warsewicz: Strategia 2K nada dynamizm polskiej kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ez, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Warsewicz: Strategia 2K nada dynamizm polskiej kolei
Konsolidacja i koordynacja – te działania mają uzdrowić polską kolej według Czesława Warsewicza, doradcy kandydata PiS na premiera technicznego, prof. Piotra Glińskiego. Ekspert zaprezentował dziś główne założenia swojej strategii, która ma być podstawą polityki transportowej w sektorze kolejowym po odsunięciu rządu Donalda Tuska od władzy.

– Ja reprezentuje zespół niezależnych, interdyscyplinarnych ekspertów z branży kolejowo-transportowej, który jest skupiony wokół portalu nakolei.pl. Efektem naszej wielomiesięcznej pracy jest opracowanie spójnej, efektywnej  strategii nakierowanej na rozwój. My nazywamy to strategią 2K - konsolidacja i koordynacja – powiedział ujawniając swój plan Czesław Warsewicz.

Zanim przeszedł do omawiania założeń strategii, ekspert wymienił kilka wniosków z diagnozy rynku kolejowego, która była podstawą do jej opracowania, ponieważ „efektywna strategia musi zwierać w sobie sytuacje i problemy, które nam mówią, dlaczego tak się stało.” 

Diagnoza chaosu

– Polski rynek kolejowy jest dzisiaj najbardziej zliberalizowanym i rozdrobnionym rynkiem europejskim, a powiedziałbym nawet, że światowym. (…) Dlaczego tak jest? W moim przekonaniu pierwszą przyczyną główną jest bardzo głęboki, szkodliwy podział PKP na dziesiątki spółek. To była przyczyna pierwotna. Później mieliśmy bardzo negatywny, obarczony dużą dozą porażki proces usamorządowienia, realizowany w latach 2009-2010, które doprowadziło dzisiaj tak naprawdę do bankructwa Przewozów Regionalnych. Trzeci element tego stanu to chaos organizacyjny i kompetencyjny – stwierdził Czesław Warsewicz podczas dzisiejszej debaty „Bezpieczna, nowoczesna kolej” zorganizowanej przez klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości.

– W konsekwencji mamy taką sytuację, niespotykaną w historii kolei w stanie pokoju, że w latach 2010-2011 był chaos przy wprowadzaniu rozkładu jazdy. W roku ubiegłym roku chaos przy wprowadzaniu rozkładu jazdy Kolei Śląskich. Przypomnę, że rozkład jazdy Kolei Niemieckich jest robiony na 10 lat do przodu – dodał.

Za dużo polityki…

To jednak nie wszystko. – Dzisiaj mamy bardzo nieefektywny system kolejowy, który powoduje, że główne spółki kolejowe, nie tylko z grupy PKP, w latach 2008–2012 przyniosły stratę 3,3 mld zł. Rekordzistą była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która przyniosła 2,2 mld zł straty w tym okresie – obliczył Czesław Warsewicz.

Ostatnim wnioskiem diagnozy doradcy prof. Glińskiego jest „stuprocentowe upolitycznienie działalności operacyjnej, która jest taka właściwie od 2008 r.”. Co się kryje pod tym hasłem? – Zastąpienie kompetencji kluczem politycznym – wyjaśnia Czesław Warsewicz, który w 2008 r. został odwołany ze stanowiska prezesa PKP Intercity.

Strategia nie tylko PKP

Jakie jest więc lekarstwo na te bolączki polskiej kolei? – W moim przekonaniu odwieczny proces restrukturyzacji jest procesem zwijania się kolei. Ja bym raczej zastąpił słowo restrukturyzacja słowem rozwój i mówienie o restrukturyzacji mówieniem o rozwoju – powiedział doradca prof. Glińskiego.

Dlatego też na podstawie wyżej zaprezentowanych wniosków z diagnozy rynku kolejowego w Polsce „zespół niezależnych, interdyscyplinarnych ekspertów” sformułował „kilka tez”, które „mogą pozwolić  w sytuacji zdekompowanego rynku” w uzdrowieniu polskiej kolei. Jak podkreślił Czesław Warsewicz, strategia konsolidacji i koordynacji jest strategią całej kolei, a nie strategią PKP.  – Jest szersza. Obejmuje o wiele większy obszar działalności, również strukturalnych, związanych ze strukturą własnościową – powiedział.

Po pierwsze: konsolidacja

Pierwszym założeniem strategii 2K jest konsolidacja. Co należy przez to rozumieć? – W konsolidacji widzimy taki element, w dzisiejszej sytuacji zdekomopowanego rynku, skupienia działalności spółek kolejowych wokół tzw. linii biznesowych. Linii biznesowych w postaci infrastruktury, przewozy towarowe, przewozy pasażerskie, dworce i pozostałe – wyjaśnił były prezes PKP Intercity.

Jak zaznaczył infrastruktura zawsze jest domeną państwa, a stawka dostępu powinna być narzędziem polityki państwa. – Dzisiaj w moim odczuciu filozofia kształtowania stawki dostępu też powinna być zmieniona. Dzisiaj przewoźnicy płacą w Polsce około 96 proc. kosztów funkcjonowania infrastruktury, podczas gdy średnio w Unii Europejskiej jest 40-50 proc. – powiedział Czesław Warsewicz tłumacząc, że zmiana zasad kształtowania stawek dostępu może pomóc w rozwoju przewoźnikom. Nie wyjaśnił jednak na czym ta nowa filozofia kształtowania stawek miałaby polegać.

Po drugie: koordynacja

Drugim kluczowym elementem strategii Czesława Warsewicza jest koordynacja. Jego zdaniem narzędziem koordynatorem rynku kolejowego w Polsce powinien być Urząd Transportu Kolejowego. Dlaczego właśnie ta instytucja?  – Ponieważ z charakterystyki rynku, który jest rynkiem prywatnym, publicznym, państwowym, a na przykład rozkłady jazdy dotyczą wszystkich przewoźników i dotykają nas. Czyli nie ma instytucji koordynującej, czy też mogącej w sposób bezpieczny realizować swoje podstawowe założenia. Postulujemy więc, aby zakres Urzędu Transportu Kolejowego był bardziej ruchomy i stanowił porządkujący regulator rynku, który stoi na straży bezpieczeństwa jego funkcjonowania –  stwierdził ekspert rządu technicznego prof. Glińskiego. – Dzisiaj mamy sytuację, że UTK jest tak naprawdę najbardziej upolitycznioną instytucją, ponieważ prezes UTK może być odwołany w każdej chwili, czyli jego niezależność jest praktycznie żadna – dodał.

– To są rozwiązania systemowe, które mogłyby pozwolić nadać nowy dynamizm kolei – podsumował Czesław Warsewicz.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Biznes

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Redakcja 04 października 2019

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

Biznes

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 28 maja 2018

Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany

Kadry

Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany

jm, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

Kadry

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

jm, Rynek Kolejowy/DGP 26 listopada 2015

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

Kadry

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

PKP Cargo (oprac. ms) 18 grudnia 2015

Zobacz również:

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Biznes

Warsewicz: Porty są naszym oknem na świat

Redakcja 04 października 2019

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

Biznes

Warsewicz: Pierwszy kwartał był rekordowy dla PKP Cargo

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 28 maja 2018

Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany

Kadry

Warsewicz: Potrzebujemy dobrej zmiany

jm, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

Kadry

DGP: Warsewicz i Malinowski wrócą do PKP, Wach przepadnie?

jm, Rynek Kolejowy/DGP 26 listopada 2015

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

Kadry

Jest nowa rada nadzorcza PKP Cargo

PKP Cargo (oprac. ms) 18 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5