Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Wadowice: Busy, czy może jednak kolej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Andrzej Nowakowski

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Wadowice: Busy, czy może jednak kolej?
28 września br. w Starostwie Powiatowym w Wadowicach odbyło się spotkanie poświęcone dalszemu funkcjonowaniu kolei w powiecie wadowickim. O najważniejszych wnioskach płynących z obrad pisze profesor Andrzej Nowakowski.

Wszyscy uczestnicy spotkania (przedstawiciele UMWM, PR Kraków oraz władz samorządowych) dostrzegają konieczność dalszego sprawnego funkcjonowania linii kolejowej nr 117 Bielsko-Biała – Kalwaria Lanckorona. Wszyscy uczestnicy zmierzają do zdecydowanej poprawy parametrów technicznych tej linii poprzez przeprowadzenie remontów (choćby cząstkowych), które spowodują wzrost prędkości handlowej pociągów na tejże linii.

Przewozy Regionalne w trybie pilnym doprowadzą do zwiększenia liczebności kursów pociągów, zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, zwłaszcza poprzez umożliwienie dojazdów pracowniczych na II i III zmianę do Bielska-Białej oraz powrotów. Ponadto Przewozy Regionalne winny doprowadzić do wprowadzenia na linię kolejową nr 117 pociągów REGIO, REGIOplus czy interREGIO o dłuższym biegu, np. w relacjach: Bielsko-Biała – Tarnów (Rzeszów), Cieszyn – Kraków, Bielsko-Biała – Zakopane, w celu zwiększenia potoku podróżnych, a co za tym idzie, obniżenia kosztów kursowania pociągów. Projekty zmian w rozkładzie jazdy winny być konsultowane z samorządem powiatowym.

Spółka PKP Intercity SA winna wprowadzić drugą parę pociągów międzyregionalnych na linii kolejowej nr 117, a szczególności oprócz pociągu TLK „Podhalanin” relacji Szczecin - Zakopane winien tą linią nadal kursować pociąg łączący Wadowice (i Andrychów) z Warszawą. Jest to niezbędne, ponieważ znaczna część powiatu wadowickiego leży w atrakcyjnie turystycznym rejonie Beskidu Małego, a ponadto Wadowice, stolica powiatu, rodzinne miasto papieża Jana Pawła II, odwiedza rocznie około miliona turystów i pielgrzymów z kraju i z zagranicy.

Spółka PKP PLK winna w trybie pilnym doprowadzić do remontu szlaku kolejowego Wadowice – Bielsko-Biała, z niezbędnym uzupełnieniem poprawek na szlaku Wadowice – Kalwaria Lanckorona (poprawa tzw. trójkątów widoczności, zwiększenie prędkości, odtworzenie stacji i mijanek w Kleczy Górnej i Kalwarii Zebrzydowskiej). Należy, przynajmniej po 2014 r. przystąpić do odbudowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 97 i 117 w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Urzędy Marszałkowskie (Województwa Małopolskiego i Śląskiego) winny przygotować pilny wspólny regionalny wniosek o naprawę i uzupełnienie linii kolejowej nr 117 o brakujące elementy infrastruktury w celu pozyskania środków zewnętrznych, w tym środków z UE. Należy wziąć pod uwagę możliwość realizacji tego celu przy pomocy Regionalnych Programów Operacyjnych. Oba Urzędy Marszałkowskie winny zlecić sporządzenie studium wykonalności na naprawę linii kolejowej nr 117, uzupełnienie jej standardu wraz z łącznicą w Kalwarii Zebrzydowskiej. Sprawa ta ma swoją wagę, ponieważ zatłoczenie pojazdów (busów) i bezpieczeństwo ruchu drogowego na drodze krajowej nr 52 przebiegającej równoleżnikowo przez powiat wadowicki osiągnęło punkt krytycznych. Odsuwa się w czasie budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, a w centrum Andrychowa spodziewany jest remont mostu drogowego, która ma potrwać 18 miesięcy.

PKP Cargo SA rozważy wznowienie ruchu towarowego na linii kolejowej nr 117, jako alternatywy dla przeciążonych tras kolejowych w rejonie Oświęcimia, Spytkowic i Trzebini.

Samorządy miast i gmin powiatu wadowickiego będą wśród ludności propagować kolej, jako najbardziej bezpieczny i ekologiczny środek transportu, a zwłaszcza wśród młodzieży uczącej się i studiującej. W tym celu zwrócą się, jako organy prowadzące, do dyrektorów szkół (podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych) o organizowanie wycieczek edukacyjnych i krajoznawczych pociągami.

Wszyscy uczestnicy spotkania uznają za celowe godne uczczenie 125-lecia linii kolejowej nr 117 (1887-2012). Odpowiednie obchody tej rocznicy powinny służyć zarówno kolei, jak również promocji powiatu wadowickiego i całego regionu Beskidu Małego.
 

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Infrastruktura

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

dl, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Infrastruktura

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

dl, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5