Nowy wiadukt kolejowy w Kościanie zapewnił większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Sprawniejsza jest komunikacja w mieście. Bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Kościanie i Lesznie to jeden z efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych za ok. 1,5 mld zł, na odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska. Projekt ma wsparcie unijne z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W Kościanie kierowcy przejeżdżają na drugą stronę miasta pod torami linii Poznań – Wrocław. Poprawił się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – możliwa jest szybka jazda pociągów z prędkością do 160 km/h. Nowy wiadukt o szerokości 12 m i wysokości 4,7 m usprawnił komunikację drogową. Po obu stronach jezdni są chodniki oddzielone dla bezpieczeństwa barierami.
W Kościanie do końca roku kierowcy skorzystają z drugiego wiadukt kolejowego na ul. Gostyńskiej na drodze wojewódzkiej nr 308. Prace prowadzone są bez wstrzymywania ruchu pociągów, co wymaga od wykonawców zachowania szczególnego bezpieczeństwa.
Nowy wiadukt w Kościanie to kolejne, bezkolizyjne skrzyżowanie na modernizowanej linii Poznań – Wrocław. Od kwietnia kierowcy sprawnie przejeżdżają nad torami w Klonówcu koło Leszna. Od lipca nowy wiadukt drogowy w Lesznie zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w Gołaszynie, Rawiczu (na ul. Świętojańskiej i ul. Piłsudskiego) oraz Kościanie na ul. Gostyńskiej. Dzięki inwestycji PKP PLK 7 nowych, dwupoziomowych skrzyżowań zwiększa bezpieczeństwo i usprawnia komunikację. Ponadto poziom bezpieczeństwa zwiększają przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa nawierzchnia i lepsze zabezpieczenia są już na 14 z 24 przejazdów.
Po zakończeniu prac pociągi między Poznaniem a Wrocławiem pojadą z prędkością do 160 km/h. Czas przejazdu najszybszych składów między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wyniesie ok. 1:30 h.
Prace prowadzone są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” o wartości 1,5 mld zł, z czego ok. 1 mld zł stanowi dofinansowanie z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zasadnicze prace na linii planowane są do końca roku.
Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na linii kolejowej z Poznania do Wrocławia (odcinki: Poznań – Czempiń oraz Wrocław – granica woj. dolnośląskiego) dla podróżnych powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie, oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu, Mosinie i Łęczycy.
Modernizacja odcinka Czempiń - Rawicz jest opóźniona głównie ze względu na konieczną zmianę wykonawcy, po opuszczeniu placu budowy przez spółkę Astaldi. Opóźnienia sięgają, względem pierwotnych założeń, blisko roku. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.