Podczas ceremonii otwarcia tegorocznych targów InnoTrans w Berlinie przedstawiciele Unii Europejskiej, firm transportowych oraz niemieckiego rządu mówili o najważniejszych kierunkach rozwoju europejskiego systemu kolejowego. Zgodnie stwierdzili, że to właśnie transport szynowy może być kluczowy w rozwijającej się Europie. Podkreślali, że najważniejszy jest pasażer.
– Targi, które gromadzą tak wiele osób na co dzień zajmujących się koleją, są niezwykle ważne dla całego sektora transportowego. Moim zdaniem kolej może mieć ogromne znaczenie dla przyszłości mobilności. Musimy jednak zadbać aby stawała się ona coraz lepsza – mówiła podczas ceremonii otwierającej targi InnoTrans Violeta Bulc, komisarz ds. transportu Unii Europejskiej.
W transporcie chodzi o pasażera
Przedstawicielka Komisji Europejskiej zaznaczyła, jak wiele osób korzysta na co dzień z systemu transportowego. Przedstawiła część wyników badań, które pokazywały, jak Europejczycy oceniają systemy kolejowe. Jednym ze wskaźników było zadowolenie z częstotliwości przejazdów, które jest obecnie na poziomie 66%.
– Mam nadzieję, że nasze wspólne działania sprawią, że wskaźniki publicznego zadowolenia z transportu kolejowego w Europie znacznie wzrosną w ciągu najbliższych 5 lat. Sprawdzimy to w następnych badaniach – komentowała Viloetta Bulc.
Chęć działania w tym kierunku wyrazili przedstawiciele branży. Zwracają oni uwagę nie tylko na sprawy techniczne i aspekty dotyczące np. punktualności, ale również na to jak ważny jest nasz czas. – Nie chcemy już tylko być przetransportowani z jednego punktu do drugiego. Chcemy czegoś więcej. Często w środkach transportu spędzamy dużo czasu. Powinniśmy go urozmaicić – zaznaczał Henri Poupart-Lafarge, CEO w Alstomie.
Cyfryzacja i multimodalność
Jedną z najczęściej powtarzających się w wypowiedziach kwestii była cyfryzacja w transporcie. Prezes firmy Siemens, Michael Peter, zaznaczył jak ważne jest zbieranie danych, odpowiednie ich przetwarzanie oraz dbanie o ich bezpieczeństwo. Andreas Scheuer, minister transportu i cyfryzacji Niemiec, mówił o kwestii załatania luk w całym systemie transportowym, które może zostać zrealizowane właśnie dzięki wprowadzaniu nowych rozwiązań informatycznych.
Wyróżniona została również rola multimodalności i tego w jak różnorodny sposób można ją postrzegać. Violeta Bulc wskazała, że łączenie różnych środków transportu przy wykorzystaniu odpowiednich rozwiązań technologicznych może rozwiązać problem tzw. „ostatniej mili”. Z kolei Jürgen Fenske, prezes Kölner Verkehrs Betriebe, mówił o znaczeniu środka transportu, jakim jest rower w kontekście „ostatniej mili”. Współpraca buduje
Violeta Bulc zaznaczyła również, jak ważna jest współpraca w rozwijaniu europejskiego transportu szynowego. – Ta współpraca musi wyjść poza sam system kolejowy. Musimy iść dalej – mówiła komisarz ds. transportu Unii Europejskiej. W tej kwestii zawiera się również korzystanie z istniejących narzędzi finansowych. Przedstawicielka KE podkreśliła, że to właśnie może dać największe możliwości europejskiemu systemu transportowemu.
O tym, że należy łączyć, a nie dzielić, mówili również przedstawiciele branży. – Nie ma czasu na tworzenie krajowych systemów kolejowych. Musimy działać w wymiarze europejskim – mówił Laurent Troger, prezes firmy Bombardier.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.