Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

UTK wydał alert bezpieczeństwa po pęknięciu koła w SA136

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wystosował alert bezpieczeństwa dotyczący pęknięcia koła w spalinowym zespole trakcyjnym SA136-004. 16 stycznia 2021 r. podczas jazdy pociągu z Piły do Ulikowa po linii kolejowej nr 403 doszło do incydentu – odłamania się części koła. Dochodzenie po zdarzeniu nadal trwa, jednak alert ma wyprzedzająco zwrócić uwagę na możliwe nowe zagrożenie. Odpowiednie działania zostały już wcześniej podjęte wobec producenta i podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie – tłumaczy urząd.

Jak podaje UTK, do incydentu doszło między Reczem Pomorskim i Tarnowem Pomorskim w trakcie jazdy pociągu przewoźnika Polregio relacji Piła Główna – Ulikowo. Po rozpoczęciu hamowania maszynista usłyszał nietypowy trzask spod podwozia i zatrzymał pociąg. Na trzeciej osi, licząc od czoła pociągu, odłamał się wieniec koła na ok. 1/6 długości.

Uszkodzone koło zostało wyprodukowane w 2015 r. i zabudowane na początku 2016 r. podczas naprawy pojazdu SA136-004. Od tego czasu pojazd przejechał 307 063 km. Zużycie koła było bliskie wartościom granicznym, jednak nie wykraczało poza limity ustalone w dokumentacji dotyczącej utrzymania pojazdu.

Urząd podkreśla, że nie są jeszcze znane przyczyny zdarzenia. Aby je ustalić koło zostanie poddane dokładnym badaniom w wyspecjalizowanej jednostce. Z uwagi na potencjalne duże ryzyko związane ze zdarzeniem, a także fakt, że może ono dotyczyć również innych typów kół, Prezes UTK zdecydował o skierowaniu alertu bezpieczeństwa również do innych krajowych organów ds. bezpieczeństwa. Alert ma zwrócić uwagę wszystkim podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdów kolejowych na zaistniałe zdarzenie, umożliwiając przeanalizowanie konkretnej sytuacji w pojazdach danego podmiotu i w razie potrzeby podjęcie ewentualnych dodatkowych działań na gruncie posiadanych systemów zarządzania utrzymaniem.

Całą treść alertu można znaleźć tutaj.

Aktualizacja: Komentarz Polregio

- W wyniku opisanego przez UTK incydentu nie było zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów ani obsługi pociągu. Nasi pracownicy dokładają wszelkich starań, żeby wyjaśnić okoliczności incydentu i współpracują w tym zakresie z Urzędem Transportu Kolejowego, aby ustalić przyczynę pęknięcia koła - mówi Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5