Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę w Zakładzie Linii Kolejowych w Siedlcach w zakresie nadzoru nad zasadnością stosowania sygnałów zastępczych i rozkazów pisemnych oraz nad stanem technicznym systemu zasilania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Szczegółową kontrolą objęto stację Międzyrzec Podlaski oraz posterunek odgałęźny Sokule, zlokalizowane na linii kolejowej nr 2 Warszawa Centralna – Terespol.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów, stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów w zakresie:
-
niezapewnienia ciągłości prawidłowej pracy urządzeń blokady liniowej na szlaku Szaniawy – Międzyrzec Podlaski,
-
niezabudowania urządzeń blokady liniowej na szlaku Sokule – Biała Podlaska oraz prowadzenie ruchu pociągów na stacji Biała Podlaska i p. odg. Sokule, po niezorganizowanych drogach przebiegu,
-
zabudowania na p. odg. Sokule tarcz ostrzegawczych, które wyświetlają wyłącznie sygnał Os1, niezależnie od sygnału wyświetlanego na odpowiadających im semaforach wjazdowych,
-
zabudowania na p. odg. Sokule nierozpruwalnych napędów zwrotnicowych, bez uzupełnienia ich kontrolerami położenia iglic,
-
nieprawidłowego sporządzenia Regulaminów technicznych stacji Międzyrzec Podlaski i p. odg. Sokule oraz brak dokonania weryfikacji i uzgodnienia treści Regulaminów przez właściwych naczelników działów eksploatacji, energetyki oraz automatyki i telekomunikacji.
Jak informuje UTK, rodzaj i charakter powyższych nieprawidłowości, świadczą o nieskutecznych działaniach wewnętrznego nadzoru i kontroli zarządcy infrastruktury kolejowej. Nieprawidłowości stanowiły naruszenie licznych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na kolei.
W wyniku działań Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, dokonanie weryfikacji i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach i w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie, podjęcie działań, przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową, a także wszczął postępowanie administracyjne w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości.