Europejska Agencja Kolejowa powinna zostać przekształcona w jedyną w Europie instytucję ds. wydawania autoryzacji bezpieczeństwa i certyfikacji pojazdów kolejowych – uważają przedstawiciele Stowarzyszenia Kolei Europejskich i Firm Infrastrukturalnych (CER) oraz Zrzeszenia Europejskiego Przemysłu Kolejowego (UNIFE).
Taka propozycja została złożona 28 lutego w ramach konsultacji prowadzonych przez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej dotyczących wprowadzenia tzw. czwartego pakietu kolejowego.
Zgodnie z wizją CER i UNIFE Europejska Agencja Kolejowa składałaby się z dyrekcji centralnej wspieranej przez oddziały narodowe oraz międzynarodowe. Tak działająca instytucja oferowałaby wszystkim zainteresowanym tzw. punkt kompleksowej obsługi (ang. one-stop shop) w zakresie certyfikacji pojazdów operujących w więcej niż jednym kraju członkowskim UE, jak rówinież wydawania świadectw bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym. Ponadto, ERA w nowym kształcie miałaby nadzorować proces wydawania certyfikatów bezpieczeństwa przez narodowe urzędy ds. bezpieczeństwa kolejowego (w Polsce jest Urząd Transportu Kolejowego) oraz dysponowałaby głosem decydującym w sprawach spornych.
– Kierownictwo jednej instytucji w Europie, w ramach czwartego pakietu kolejowego będzie wymagać harmonizacji technicznej, usprawnienia procedur administracyjnych, a także usuwania zbędnych przepisów krajowych - powiedział dyrektor wykonawczy CER Libor Lochman. "To w końcu doprowadzi do powstania konkurencyjnego i przejrzystego europejskiego rynku kolejowego wspieranego i nadzorowanego przez kompetentną i skuteczną administrację europejską – dodał.
Czwarty pakiet kolejowy, który Komisja Europejska ma zamiar przedstawić pod koniec 2012 r., ma być kluczowy dla przyszłości kolei w całej Europie. Jest traktowany przez Brukselę jako kolejny krok w kierunku liberalizacji europejskiego rynku kolejowego. Pakiet ma otwierać szerzej konkurencję w krajowych przewozach kolejowych (w przewozach pasażerskich), zwiększyć przejrzystość finansową kolei oraz przyśpieszyć system homologacji pociągów.