Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK: Nie sugerowaliśmy, aby zakazać sprzedaży biletów na pokładzie Pendolino

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK: Nie sugerowaliśmy, aby zakazać sprzedaży biletów na pokładzie Pendolino
– Prezes Urzędu Transportu Kolejowego na żadnym etapie korespondencji z PKP Intercity zarówno nie sugerował, jak i nie wydawał opinii, aby spółka wyłączyła możliwość sprzedaży biletów na pokładzie pociągów Pendolino – poinformował „Rynek Kolejowy” Grzegorz Mazur z biura prezesa UTK.

Otrzymaliśmy z UTK obszerną odpowiedź nt. planów wprowadzenia zakazu sprzedaży biletów w pociągach EIC Premium. Wynika z niej m.in., że UTK istotnie rekomendował wstrzymywanie sprzedaży biletów na Pendolino w przypadku braku wolnych miejsc – ale nie sugerował, by w ogóle wyłączyć mechanizm zakupu biletu u obsługi. Jednocześnie, UTK w opinii przygotowanej dla PKP IC zwracał uwagę na dotychczasową praktykę w zakresie dostępności sprzedaży biletów na pokładach pociągów innych kategorii obsługiwanych przez Intercity oraz na przyzwyczajenia pasażerów

Grzegorz Mazur zaprezentował też ekspertyzę dotyczącą interpretacji Ustawy Prawo przewozowe, która mówi o tym, że przewoźnik teoretycznie ma prawo wprowadzać wewnętrzny regulamin zakazujący np. sprzedaży biletów w pociągu. Z kontekstu wyraźnie wynika, że wniosek, czy PKP IC może, czy nie może wyłączyć sprzedaży na pokładzie Pendolino, jest właśnie kwestią interpretacji prawnej.

Przypomnijmy, iż przedstawiciele PKP IC argumentowali m.in., że „decyzja o udostępnianiu możliwości przejazdu wyłącznie pasażerom z biletem została podyktowana wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego. Jest to kwestia bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pasażerów” (wypowiedź przeczytasz tutaj).

– Przedmiotem korespondencji z PKP Intercity nie była problematyka odmowy sprzedaży biletów na połączenia w przypadku dostępności wolnych miejsc w ramach tych połączeń – zauważa UTK w odpowiedzi przygotowanej na prośbę naszej redakcji. Odpowiedzi na poniższe pytania „RK” udzielił Grzegorz Mazur z biura prezesa UTK.

Czy UTK wydał opinię/sugestię nt. zakazu sprzedaży biletów w Pendolino z urzędu, czy na wniosek bądź pytanie PKP IC?

Prezes UTK na żadnym etapie korespondencji z PKP Intercity zarówno nie sugerował, jak i nie wydawał opinii, aby spółka wyłączyła możliwość sprzedaży biletów na pokładzie pociągów Pendolino.

Czy rzeczywiście w opinii UTK jest sformułowana sugestia wprost, iż nie można bądź nie należy sprzedawać biletów na pokładzie Pendolino? Jeśli rzeczywiście UTK wydał taką opinię, to czym Urząd kierował się w pierwszej kolejności?

W związku z pytaniem spółki PKP Intercity o „wyrażenie stosownej opinii w sprawie możliwości prowadzenia sprzedaży na przejazd tymi pociągami (ED250 Pendolino) wyłącznie biletów ze wskazaniem miejsca do siedzenia”, prezes UTK wyjaśnił, że propozycja, zgodnie z którą spółka sprzedawać będzie bilety na pociągi Pendolino wyłącznie w liczbie odpowiadającej liczbie miejsc siedzących w każdym ze składów, znajduje jego aprobatę. Skoro bowiem producent nie przewidział w ww. pociągach miejsc stojących, to względy bezpieczeństwa przemawiają za tym, by limitować liczbę sprzedawanych biletów wyłącznie do liczby dostępnych miejsc siedzących w każdym ze składów.

Jak zmiana zasad sprzedaży biletów będzie się miała Państwa zdaniem do wieloletnich przyzwyczajeń pasażerów, którzy mogą obecnie kupować bilety na pokładzie TLK, EIC „zwykłych”, nie wspominając o pociągach innych przewoźników?

Prezes UTK zwrócił spółce uwagę na dotychczasową praktykę w zakresie dostępności sprzedaży biletów na pokładach pociągów innych kategorii obsługiwanych przez PKP Intercity oraz na przyzwyczajenia pasażerów. Zgodnie z zapewnieniami spółki, PKP Intercity przeprowadzi kampanie informacyjne mające na celu zwrócenie uwagi podróżnym, że sprzedaż biletów na pokładzie pociągów Pendolino jest wyłączona.

Na podstawie jakich aktów prawnych, IC odmówi usługi przewozu pasażerowi w przypadku wolnych miejsc na pokładzie Pendolino?

Zgodnie z treścią art. 7 pkt. 2 ustawy Prawo przewozowe, przewoźnik jest zwolniony od obowiązku przewozu, jeżeli klient nie zastosował się do przepisów przewozowych. Pojęcie „przepisów przewozowych” obejmuje przepisy prawa powszechnie obowiązującego z zakresu prawa przewozowego oraz przepisy porządkowe, których mowa w art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydaje się jednak, że uzasadniona jest szersza od dosłownej interpretacja pojęcia „przepisów przewozowych”, które obejmowałaby też postanowienia ustalanych przez przewoźnika regulaminów. Kompetencja przewoźnika do tworzenia tych regulaminów ma wyraźną podstawę ustawową. Trudno byłoby też znaleźć uzasadnienie dla obciążenia przewoźnika obowiązkiem kontraktowym wobec klienta, który nie stosuje się do regulaminu obowiązującego w określonym rodzaju transportu [A. Jaworski, Prawo przewozowe. Komentarz, Warszawa 2012, s. 30-31]. Należy jednak zaznaczyć, że ww. pogląd ten nie jest oficjalnym stanowiskiem prezesa UTK.

Czy PKP IC zgodnie z prawem ma możliwość odmówienia sprzedaży biletu w momencie, gdy są wolne miejsca?

Jak wynika z treści art. 3 ust. 1 Prawa przewozowego, w zakresie podanym do wiadomości publicznej przewoźnik jest obowiązany do przewozu osób i rzeczy. Natomiast okoliczności, które umożliwiają zwolnienie przewoźnika z obowiązku przewozu, ujęte są w art. 7 Prawa przewozowego, tj. jeżeli:

* Zachodzą uniemożliwiające przewóz okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec ich skutkom,

* Klient nie zastosował się do przepisów przewozowych,

* Ze względu na przedmiot przewozu nie ma możliwości jego wykonania przy użyciu posiadanych środków i urządzeń transportowych.

Mając na uwadze brzmienie ww. przepisu należy stwierdzić, że PKP Intercity będzie miało możliwość odmowy wykonania przewozu np. w sytuacji, gdy podróżny nie zastosuje się do przepisów przewozowych, w których spółka dokona zastrzeżenia, że biletów na dane połączenie nie można nabyć na pokładzie pociągu, o ile takie zastrzeżenie nie będzie stało w sprzeczności z innymi obowiązującymi przepisami i zostanie spełniony obowiązek dostępności biletów, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Z kolei okoliczności ograniczające obowiązek przewozu wymienione zostały w przepisie art. 8 Prawa przewozowego [z pełną treścią Ustawy można zapoznać się tutaj – red.].

Z powyższego wynika, że jeśli w ramach podanego do publicznej wiadomości zakresu przewozu nie znajdą zastosowania okoliczności wskazane w przepisach art. 7 i 8 Prawa przewozowego, wówczas przewoźnik nie może zwolnić się z obowiązku przewozu.

Należy jednak podkreślić, że priorytetem dla Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego jest bezpieczeństwo podróżnych, a na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.

W związku z powyższym Prezes UTK, obserwując znaczny wzrost liczby skarg podróżnych dotyczących odbywania podróży w warunkach zatłoczenia lub przepełnienia pojazdów kolejowych stoi na stanowisku, zgodnie z którym dokonywanie sprzedaży biletów jedynie w liczbie odpowiadającej ilości miejsc siedzących na pokładzie danego pociągu w sytuacji, gdy producent tego pociągu nie przewidział miejsc stojących, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.

Ponadto, Prezes UTK w korespondencji z PKP Intercity S.A. dotyczącej sprzedaży biletów na połączenia obsługiwane przez pociągi ED250 Pendolino w żadnym miejscu nie wskazał, że sprzedaż biletów na pokładzie tych pociągów jest niedopuszczalna ze względu na obowiązujące przepisy prawa lub jakiekolwiek inne „wytyczne”. Przedmiotem tej korespondencji nie była także problematyka odmowy sprzedaży biletów na połączenia w przypadku dostępności wolnych miejsc w ramach tych połączeń.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5