Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ustawa przegłosowana, środki na Fundusz Kolejowy zwiększone

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ustawa przegłosowana, środki na Fundusz Kolejowy zwiększone
W piątek Sejm przyjął ustawę, na mocy której środki Funduszu Kolejowego zostaną zwiększone o 400-500 mln zł rocznie. Nowa ustawa zmienia w sumie trzy inne ustawy: o Funduszu Kolejowym, o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o podatku akcyzowym. 

Główne zmiany dotyczą opłaty paliwowej (pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu), z której wpływy do tej pory w 80% zasilają Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), a w 20% Fundusz Kolejowy (FK). Nowelizacja przepisów sprawia, że rokrocznie ma nastąpić transferowanie pieniędzy z KFD do FK: w 2015 r. z dróg na kolej przekazane ma być 500 mln zł, a w latach 2016-19 – po 400 mln zł rocznie. Takie transfery stosowane są już zresztą obecnie: w latach 2010-15 środki Funduszu Kolejowego są zasilane pieniędzmi z KFD w wysokości 100 mln zł rocznie. Nowelizacja przepisów utrzyma w mocy te ustalenia.

Aby nie uszczuplić środków dla KFD, nowelizacja ustawy zakłada zwiększenie wysokości opłaty paliwowej w latach 2015-19, o 25 zł za 1 tys. litrów bądź za 1 tys. kg, w zależności od rodzaju paliwa. Zgodnie z nowelizacją ustaw, dodatkowe środki finansowania FK będą pochodzić właśnie z wpływów z podwyższonej opłaty paliwowej. Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej obniża się stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych (o te same wartości), tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw.

Rząd: Zmiana ustawy nie spowoduje dziury budżetowej

Nowelizację poparli posłowie PO, PSL i SLD, przeciwko był PiS, Twój Ruch i Sprawiedliwa Polska. Politycy PiS już na etapie prac w komisjach zwracali uwagę, że nowe przepisy oznaczają niepotrzebne mieszanie pieniędzy pomiędzy różnymi funduszami.

Dziś, przed głosowaniem, poseł PiS Kazimierz Smoliński powtórzył, że zdaniem tej partii, nowe przepisy w większym niż dotąd stopniu obciążają przedsiębiorców, powiedział też, że nowelizacja doprowadzi do powstania dziury budżetowej. – Nie wywoła to efektu dziury budżetowej, bo to co stracimy przez akcyzę, zyskamy w postaci zmniejszonych dotacji dla PLK – odparł Janusz Cichoń, wiceminister finansów.

Przypomnieć należy, że pod koniec 2013 r. rząd podjął uchwałę określającą zasady podziału środków w ramach FK na lata 2014-19. Beneficjentami środków z FK są obecnie PKP PLK, PKP SKM Trójmiasto (w zakresie utrzymania swojej infrastruktury) oraz, do końca 2015 r., samorządy wojewódzkie. Marszałkowie mają nadzieję, że decyzja ta zostanie jeszcze zmieniona i także po 2016 r. będą oni mogli korzystać ze środków FK. Samorządy przeznaczają środki z FK przede wszystkim na inwestycje taborowe.

Nie ma szans, by marszałkowie nadal mieli dostęp do FK

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozwiewa jednak wątpliwości w tej kwestii. – Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o Funduszu Kolejowym, środki na finansowanie lub współfinansowanie zadań przez samorządy województw przeznacza się w latach 2009-2015. W chwili obecnej nie są prowadzone prace związane z nowelizacją ww. przepisów – czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe MIR.

Do tej pory łączna wielkość środków w ramach FK na lata 2015-19 wynosiła 4,61 mld zł. MIR informuje, że nowy podział środków pomiędzy beneficjentów nastąpi na początku w 2015 r.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5