Kongres Kolejowy 2014 już 9 października, po raz pierwszy poza Warszawą – w łódzkiej hali Expo. To najważniejsze spotkanie dla branży kolejowej i sektorów z nią powiązanych. Patronat strategiczny nad tegoroczną edycją Kongresu objęło ABB, dostawca wielu podzespołów do nowoczesnego taboru kolejowego. – Chcielibyśmy mówić o innowacyjności, jakości, funkcjonalności oraz łatwości eksploatacji pojazdów i urządzeń kolejowych. Uważamy, że w dłuższej perspektywie właśnie te aspekty są bardzo ważne dla kolejnictwa i pasażerów – mówi Grzegorz Sołtysiak z ABB.
Rynek Kolejowy: Firma ABB dostarczy przekształtniki trakcyjne dla pojazdów Stadler Flirt, które zamówiło PKP Intercity. To pociągi będą kursować m. in. przez Łódź. W jakich innych pojazdach, z których korzystają łodzianie, przewoźnicy korzystają z urządzeń ABB?
Grzegorz Sołtysiak, Dyrektor Lokalnej Jednostki Biznesu Przekształcanie Mocy ABB: Fabryka ABB w Aleksandrowie Łódzkim dostarcza m. in. przekształtniki do pojazdów produkowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Musimy tez pamiętać, że oprócz przekształtników pojazdowych ABB produkuje i dostarcza dla Łodzi oraz regionu łódzkiego prostowniki trakcyjne pracujące w stacjach zasilających trakcje kolejową i tramwajową. Ponadto pojazdy szynowe produkowane w Polsce wyposażane są w niskonapięciową aparaturę sterowniczą i zabezpieczeniową ABB. Asortyment produktów ABB do zastosowania w kolejnictwie jest szeroki. Duża część tych urządzeń jest produkowana właśnie w Aleksandrowie Łódzkim.
ABB zlokalizowało swoją fabrykę w Aleksandrowie Łódzkim. Jakie doświadczenia płyną z jej działalności? Czy Łódzkie to dobry region dla rozwoju zaawansowanych technologii? Jeśli tak, to dlaczego?
Wspomniana fabryka powstała cztery lata temu. Jest to relatywnie krótki czas, a mimo wszystko udało się tutaj stworzyć kompetentny zespół, który jest w stanie w profesjonalny sposób obsłużyć polskich klientów. Oczywiście za naszym lokalnym zespołem i kompetencjami stoi ogromne doświadczenie rynkowe i technologiczne koncernu ABB, który jest globalnym i znanym dostawcą komponentów i przekształtników dla branży kolejowej. Głównym zadaniem dla fabryki w Aleksandrowie jest dostarczenie polskiemu klientowi produktów i usługi o tej samej funkcjonalności i jakości jaką Grupa ABB oferuje klientom na całym świecie. Łódź to duży ośrodek akademicki z ponad osiemdziesięciotysięczną rzeszą studentów. Dla ABB jest to zaplecze dla doboru wysokokwalifikowanej kadry specjalistów, inżynierów i menedżerów. Nie chcę też pomijać faktu dostępności w Łodzi i Aleksandrowie Łódzkim wykwalifikowanych pracowników zajmujących się produkcją.
W tym roku doszło do uruchomienia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W całym kraju widzimy trend wzrostowy w tym segmencie przewozów. Czy ze wzrostem takiej roli kolei wiążą się szczególne wyzwania dla podzespołów?
Uważam, że pojazdy używane przez przewoźników muszą być niezawodne i powinny zapewnić pasażerom odpowiedni poziom komfortu podróżowania. Komponenty ABB spełniają te nadrzędne wymagania. Poziom zawansowania technologicznego, jakość oraz oferowany przez ABB serwis gwarancyjny i pogwarancyjny pozwala przewoźnikom na maksymalizacje korzyści z długoletniej eksploatacji pojazdów, a pasażerom znacząco poprawia komfort podróżowania.
Kongres Kolejowy odbędzie się w tym roku nie w Warszawie, a w Łodzi. Czy według Państwa podkreśla to rosnące znaczenie miasta i regionu dla sektora kolejowego?
Aglomeracja łódzka jest jedną z największych w Polsce. W ostatnim czasie miasto i region rozwija się dość dynamicznie i pozyskuje nowych inwestorów. Dobrym tego przykładem jest właśnie zakład ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Uważam również, że powstanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, uruchomienie kolejowych przewozów towarowych miedzy Łodzią, a Chinami, czy też coraz głośniej komentowany pomysł odbudowy stacji przeładunkowej w Karsznicach, rzeczywiście świadczą o rosnącej roli Łodzi w sektorze kolejowym. Zorganizowanie Kongresu w Łodzi zapewne jeszcze bardziej podkreśli tę rolę. W ramach prac Kongresu przewidziane jest zwiedzanie zakładu ABB w Aleksandrowie Łódzkim, co pozwoli przedstawicielom sektora kolejowego na zapoznanie się z najnowszymi rozwiązaniami dedykowanymi kolejnictwu.
Jakie są według Państwa najważniejsze tematy, jakie powinny zostać poruszone na Kongresie?
Agendę Kongresu przygotowuje Rada Programowa, w której pracach bierzemy udział. Jako dostawca komponentów i podzespołów dla kolejnictwa chcielibyśmy mówić o innowacyjności, jakości, funkcjonalności oraz łatwości eksploatacji pojazdów i urządzeń kolejowych. Uważamy, że w dłuższej perspektywie właśnie te aspekty są bardzo ważne dla kolejnictwa i pasażerów, ale i istotne z punktu widzenia ekologii i oszczędności energii.
Chcielibyśmy tez wskazywać na konieczność ścisłej współpracy między dostawcami taboru i infrastruktury kolejowej. Obecny poziom rozwoju technologicznego pozwala na duże oszczędności energii, czy nawet odzysk energii. Do tego potrzeba jednak odpowiednio skonfigurowanej infrastruktury i pojazdów, ale też i pewnych regulacji prawnych pozwalających np. na zwrot odzyskanej energii do sieci energetycznych.
Zaczęła się kolejna perspektywa finansowa UE. Czy będzie przełomowa dla kolei w Polsce? Czego potrzeba, by tak się stało?
Odpowiem na to pytanie z perspektywy potencjalnego klienta kolei. Jeśli nie dojdzie do widocznych usprawnień i modernizacji na kolei, które pozwolą na poprawę komfortu oraz skrócenia czasów przejazdu, to kolej nie będzie w stanie skutecznie konkurować z innymi środkami transportu. Myślę, że taka opinia jest dość powszechna w sektorze kolejowym i wierzę, że zostaną podjęte działania organizacyjne pozwalające na wykorzystanie w pełni funduszy unijnych.
Zapraszamy na Kongres Kolejowy 2014, który po raz pierwszy gości w Łodzi. To miasto, które od dłuższego czasu imponuje skalą i wielkością inwestycji w transport szynowy, udowadniające, że jest on niezbędny dla rozwoju nowoczesnych metropolii. Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną następujące tematy:
-
Ile kolei w Polsce, ile UE na kolei?
-
Kolej wobec unijnej perspektywy budżetowej 2014+. Podsumowanie doświadczeń i drogowskazy na nową perspektywę
-
Jednolity rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce
-
Polska infrastruktura kolejowa – wielki projekt modernizacyjny
-
Rewitalizacja terenów pokolejowych
-
Czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów?