14 i 15 listopada odbyło się posiedzenie Komitetu Naukowego Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości. W czasie spotkania przedstawiciele zaróno UIC, jak i największych światowych firm kolejowych wyrazili pełne poparcie dla budowy KDP w Polsce.
W czasie dzisiejszej konferencji prasowej Libor Lochman - zastępca dyrektora wykonawczego CER powiedział, że strategia Unii Europejskiej zakłada polepszenie sieci KDP w całej Europie. Trudne jest znajdowanie finansowania zarówno na utrzymanie wysokich standardów sieci konwencjonalnych, jak i budowy KDP, ale trzeba znaleźć "złoty środek", czyli wspierać zarówno modernizacje istniejących linii, jk i rozwój sieci KDP.
Michael Lobeeuf, Przewodniczący Komitetu UIC Intercity & High Speed dodał, że jeśli nie ulepszymy kolei do prędkości pozwalających przemieszczać się ludzie będą korzystać z samolotów zamiast kolei.
Uczestniczący w konferencji prasowej Inaki Barron, dyrektor forum pasażerskiego UIC zaznaczył, że KDP nie jest wcale tak drogie, jak mogłoby sięwydawać. Trzeba poważnie skupić się na poszukiwaniu źródeł finansowania, ponieważ na projekty trzeba mnóstwo pieniędzy. Potrzebne są prognozy kosztów, analizy itd.
Ĺšródła finansowania KDP mogą pochodzić z prowadzenia przewozów (bilety) oraz podatki. Francja udowodniła, że KDP może być wspaniałym produktem. Pieniądze z podatków pochodzą z rządu oraz z poszczególnych samorządów. Regiony chcą finansować KDP, ponieważ widzą, jak szybka wpływa na ich rozwój.
Konferencja odbyła się w czasie seminarium "Koleje Dużych Prędkości - szansa dla Polski i Europy Centralnej". W trakcie trzech sesji goście z Polski i ze świata dyskutowali o możliwościach, przewozach, intermodalności oraz o technologiach budowy KDP.