Parlament Europejski poparł 16 listopada rewizję tzw. pierwszego pakietu kolejowego UE z 2001 roku w sprawie liberalizacji usług kolejowych. Parlament chce zachęcić do wchodzenia na rynek nowych operatorów kolejowych oraz do dostarczania wysokiej jakości usług przewozowych. Pozwoli na to m. in. zakaz finansowania firm kolejowych z opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
- Kolej musi dogonić inne środki transportu. Aktualnie udziały europejskiego rynku przewozów towarowych w transporcie nie przekraczają 6-7 proc., a w przypadku przewozów pasażerskich kolej stanowi 11-12 proc. Aby doprowadzić do ujednolicenia europejskiego obszaru kolejowego, zasady zapewnienia uczciwej konkurencji muszą zostać wzmocnione, szczególnie w przypadku tras trans granicznych – powiedziała w czasie poniedziałkowej debaty europosłanka Debora Serracchiani w czasie posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki.
Jak głosi stanowisko Parlamentu Europejskiego, każde państwo członkowskie UE powinno zapewnić niezależność i bezstronność organów krajowych celem wyeliminowania praktyk niezdrowej konkurencji przy ustalaniu opłat za infrastrukturę, przydzielaniu tras pociągów i umożliwianiu dostępu do powiązanych usług. - Konieczne jest rozdzielenie zarządzania infrastrukturą i usług, jak stwierdza również Komisja w białej księdze. Sprawozdawczyni dąży do przygotowania równych warunków konkurencji przed dalszym otwarciem rynku kolejowego. W przeciwnym wypadku otwarcie rynku mogłoby prowadzić do niekorzystnego rozwoju sytuacji, dzięki któremu obecni operatorzy kolejowi o ugruntowanej pozycji mogliby nadal nadużywać swoich nazbyt bliskich powiązań z zarządzaniem infrastrukturą ze szkodą dla konkurentów – czytamy w uzasadnieniu rewizji.
Parlament oraz Komisja Europejska stanowczo sprzeciwiają się finansowaniu firm kolejowych z opłat za korzystanie z infrastruktury, które pobierane są przez państwowych zarządców. Jak głosi oficjalne stanowisko, zmiana prawa w tej kwestii ma posłużyć prowadzeniu przejrzystości finansowej oraz oddzieleniu finansów zarządców sieci kolejowych od pieniędzy przewoźników kolejowych. Firmy te mają struktury holdingowe. Celem Parlamentu jest przede wszystkim zrównanie szans przewoźników. Komisja i Parlament chcą jednocześnie zagwarantować, że środki publiczne nie mogą być przeznaczane na działalność komercyjną.
Parlament chce jak najszybciej doprowadzić do oddzielenia finansów zarządców infrastruktury od przewoźników. Do końca roku 2012 mają być zaprezentowane zmiany w tej kwestii. Prowadzone będą także prace nad kończeniem procesu liberalizacji przewozów towarowych w Europie.