Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

UE: Jest poparcie rewizji pierwszego pakietu kolejowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PE/lp, Rynek Kolejowy 17 listopada 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
UE: Jest poparcie rewizji pierwszego pakietu kolejowego
Parlament Europejski poparł 16 listopada rewizję tzw. pierwszego pakietu kolejowego UE z 2001 roku w sprawie liberalizacji usług kolejowych. Parlament chce zachęcić do wchodzenia na rynek nowych operatorów kolejowych oraz do dostarczania wysokiej jakości usług przewozowych. Pozwoli na to m. in. zakaz finansowania firm kolejowych z opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

- Kolej musi dogonić inne środki transportu. Aktualnie udziały europejskiego rynku przewozów towarowych w transporcie nie przekraczają 6-7 proc., a w przypadku przewozów pasażerskich kolej stanowi 11-12 proc. Aby doprowadzić do ujednolicenia europejskiego obszaru kolejowego, zasady zapewnienia uczciwej konkurencji muszą zostać wzmocnione, szczególnie w przypadku tras trans granicznych – powiedziała w czasie poniedziałkowej debaty europosłanka Debora Serracchiani w czasie posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki.

Jak głosi stanowisko Parlamentu Europejskiego, każde państwo członkowskie UE powinno zapewnić niezależność i bezstronność organów krajowych celem wyeliminowania praktyk niezdrowej konkurencji przy ustalaniu opłat za infrastrukturę, przydzielaniu tras pociągów i umożliwianiu dostępu do powiązanych usług. - Konieczne jest rozdzielenie zarządzania infrastrukturą i usług, jak stwierdza również Komisja w białej księdze. Sprawozdawczyni dąży do przygotowania równych warunków konkurencji przed dalszym otwarciem rynku kolejowego. W przeciwnym wypadku otwarcie rynku mogłoby prowadzić do niekorzystnego rozwoju sytuacji, dzięki któremu obecni operatorzy kolejowi o ugruntowanej pozycji mogliby nadal nadużywać swoich nazbyt bliskich powiązań z zarządzaniem infrastrukturą ze szkodą dla konkurentów – czytamy w uzasadnieniu rewizji.

Parlament oraz Komisja Europejska stanowczo sprzeciwiają się finansowaniu firm kolejowych z opłat za korzystanie z infrastruktury, które pobierane są przez państwowych zarządców. Jak głosi oficjalne stanowisko, zmiana prawa w tej kwestii ma posłużyć prowadzeniu przejrzystości finansowej oraz oddzieleniu finansów zarządców sieci kolejowych od pieniędzy przewoźników kolejowych. Firmy te mają struktury holdingowe. Celem Parlamentu jest przede wszystkim zrównanie szans przewoźników. Komisja i Parlament chcą jednocześnie zagwarantować, że środki publiczne nie mogą być przeznaczane na działalność komercyjną.

Parlament chce jak najszybciej doprowadzić do oddzielenia finansów zarządców infrastruktury od przewoźników. Do końca roku 2012 mają być zaprezentowane zmiany w tej kwestii. Prowadzone będą także prace nad kończeniem procesu liberalizacji przewozów towarowych w Europie.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Prawo i polityka

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5