Zakończyła się większość prac modernizacyjnych na magistrali E 65 na terenie aglomeracji trójmiejskiej. Oznacza to, iż gotowe są już dwa tory pomiędzy Pruszczem Gd. i Gdynią Chylonią.
Jak informuje PKP PLK, na 1,5 miesiąca przed terminem zakończenia robót przekazane zostały do eksploatacji zmodernizowane tory prowadzące z Gdańska Oliwy do Gdyni Chyloni. Przed terminem zakończ yły się również pozostałe prace na torach wiodących od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego przeprowadzone w ramach modernizacji magistrali Warszawa-Gdynia.
Prace objęły budowę prawie 100 km torów, montaż 151 rozjazdów, instalację 140 km sieci trakcyjnej. Na dwóch odcinkach inwestycyjnych obejmujących teren lokalnych centr sterowania ruchem kolejowym (LCS) w Gdańsku i w Gdyni zmodernizowano 18 mostów i wiaduktów. Zarządzaniem ruchem kolejowym na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia, czyli na odcinku o długości ponad 36 km, od stacji Pruszcz Gdański do Gdyni Chyloni, będzie odbywało się ze skomputeryzowanych nastawni.
Zmodernizowano w sumie 14 nowych peronów, na których zamontowano m.in. nowe wiaty, oświetlenie, ławki oraz informację wizualną dla pasażerów. Na wszystkich stacjach zostały zamontowane windy umożliwiające obsługę osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach czy podróżnych z cięższym bagażem. Na nowobudowanych przejściach na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska Głównego zostały wybudowane pochylnie. Prace objęły również modernizację 9 istniejących i budowę 6 nowych przejść podziemnych. Powstała również nowa kładka dla pieszych w Gdyni Orłowie.
Inwestycja prowadzona na terenie LCS Gdańsk i LCS Gdynia jest częścią liczącej 350 km, modernizowanej trasy łączącej stolicę z wybrzeżem. Obecnie najważniejsze prace torowe, które zakończą się w tym roku, prowadzone są już tylko w okolicach Malborka i Iławy. Oznacza to, że pociągi mogą w pełni korzystać z nowych torów na odcinku od Tczewa do Gdańska Głównego. Dzięki temu czas przejazdu najszybszymi pociągami na tym odcinku wyniesie około 30 minut. Zakładany czas przejazdu najszybszych pociągów w relacji Warszawa – Gdańsk Główny to mniej niż 3 godziny. Łączny całkowity koszt realizacji projektu obejmujący LCS Gdańsk i LCS Gdynia to 1 mld 166 mln zł.
W najbliższych miesiącach realizowane będą jeszcze prace przytorowe, które jednak nie będą wpływać na zmniejszenie przepustowości trasy. Nie oznacza to jednak całkowitego końca utrudnień dla podróżnych. Modernizowana będzie jeszcze stacja w Gdańsku Wrzeszczu, prace inwestycyjne dotyczyć też będą połączenia, w obrębie stacji Wrzeszcz, magistrali E-65 (linia 202) z budowaną linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Zakończenie prac w ramach LCS Gdańsk pozwoli m.in. na ponowne uruchomienie, od marca, pociągów SKM łączących Gdańsk Gł. z Pruszczem i Tczewem.