Sześć ofert zostało złożonych na modernizację linii kolejowej nr 354 Poznań – Piła. Kontrakt jest wart około 600 milionów złotych.
PKP PLK wspólnie z wielkopolskim urzędem marszałkowskim prowadziły wspólne analizy studialne dotyczącego najtrafniejszego wariantu modernizacji linii. Na podstawie wyników analizy porównawczej wybrano wariant „poszerzonej rewitalizacji”. Linia ma być doprowadzona do stanu umożliwiającego osiągnięcie maksymalnej prędkości przejazdowej 120 km/h, ponadto przeprowadzona zostanie niewielka korekta geometrii łuków i wielkości przechyłek. Na linii powstaną też 4 nowe przystanki osobowe. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Teraz PKP PLK otworzyło oferty w przetargu na realizacji inwestycji w trybie „projektuj i buduj”. Budżet zamawiającego określono na 609 342.000 złotych brutto, i zmieściły się w nim dwie oferty: Firmy Torpol, na kwotę 585 679 569,69 złotych oraz Porr, na kwotę 596 550 000 złotych (po analizie i ocenie wszystkich kryteriów firma PORR jest na 1 miejscu). Powyżej kosztorysu były oferty: NDI Sopot (627 361 797,49 zł), Budimeksu (664 571 493,72 zł), konsorcjum Track Tec i Infrakol (680 063 802 zł oraz konsorcjum Mota Engil i Vianini (758 310 389,76 zł).
Cena będzie jedynym kryterium wyboru wykonawcy tylko w 60 procentach. 20 procent punktów można otrzymać za skrócenie terminu realizacji zamówienia – co zadeklarowali wszyscy wykonawcy, a pozostałe 20 procent punktów – za dostępność linii. Tu przewagę ma Porr, który zaproponował czas wyłączeń wynoszący 18 103 godziny. Torpol określił wymagane zamknięcia torowe na 19 909 godzin.
Podobne znaczenie cena będzie miała przy wyborze wykonawcy usług w zakresie zarządzania i nadzoru nad realizacją tego projektu. O tym postępowaniu piszemy
w tym miejscu.