Wszystkie badania związane z dopuszczeniem pociągu Pendolino dla PKP Intercity prowadzić będą specjaliści Instytutu Kolejnictwa z Warszawy. Pierwsze testy dynamiczne, czyli w ruchu, odbędą się na torze doświadczalnym. Zakończenie badań przewidywane jest na koniec stycznia przyszłego roku.
Czy homologacja Pendolino jest niezbędna?
Andrzej Zbieć, Insytut Kolejnictwa: - Pytanie bardziej do UTK, niż do IK. Ale odpowiadając w skrócie: tak. Każdy typ pojazdu szynowego musi być przebadany i dopuszczony do ruchu. Tak samo jest z pojazdami samochodowymi. Pojazd EMU 250 ma certyfikat weryfikacji WE z wymaganiami TSI RS High Speed ale zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym oraz związanymi z nią Rozporządzeniami należy przebadań jego zgodność techniczną z wymaganiami polskiej infrastruktury. Jest to jeden z warunków koniecznych aby pojazd otrzymał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydawane przez Prezesa UTK.
Jak długo będzie trwał ten proces?
- Zakończenie części wykonywanej przez IK (czyli badania oraz opracowanie wyników badań i przygotowanie dokumentów dla UTK) przewidywane jest na koniec stycznia przyszłego roku. Dalsza część procesu to wydanie odpowiednich dokumentów przez UTK.
Czy jakimś problemem jest to, że jeszcze nie certyfikowano pojazdów, które mogą osiągać takie prędkości?
- Problemem może okazać się brak infrastruktury kolejowej przygotowanej na osiąganie takich prędkości, jaką może rozwijać ten pociąg (tj. 250 km/h), a w sferze badań może przełożyć się to na niemożność przebadania pojazdu dla jego prędkości maksymalnej (np. wymagana prędkość badań dynamicznych to Vmax + 10%, a więc 275 km/h).
Jaki jest harmonogram homologacji?
- Etap I: badania na Torze Doświadczalnym IK w Żmigrodzie (wrzesień i początek października). Po pozytywnym zakończeniu tego etapu IK wystąpi do UTK z wnioskiem o wydanie zgody na jazdy w stanie czynnym po sieci PKP PLK. Po otrzymaniu takiej zgody zostanie przeprowadzony II etap badań mający na celu przebadanie pojazdu przy prędkości maksymalnej - sprawdzenie wzajemnych oddziaływań pomiędzy pojazdem a polską infrastrukturą kolejową. Zakończenie tego etapu nastąpi ok. połowy grudnia br. Dalsza część to przygotowanie odpowiednich dokumentów i złożenie ich przez producenta pojazdu w UTK pod koniec stycznia przyszłego roku.