Opóźniło się rozpoczęcie testów eksploatacyjnych pierwszej czteroosiowej lokomotywy Newagu Gliwice. Griffin ma rozpocząć jazdy u przewoźników w pierwszej połowie maja. Jest też dobra wiadomość - wielosystemowa lokomotywa będzie jeździć pod siecią 25kV na południu Europy.
Najnowszy produkt Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach został zaprezentowany w ubiegłym roku na Berlińskich targach InnoTrans – Od momentu, kiedy lokomotywa przyjechała z targów przechodzi kilkumiesięczny okres testów typu – mówił w lutym „Rynkowi Kolejowemu” wiceprezes ZNLE Bartosz Krzemiński. Eksploatacja nadzorowana lokomotywy miała rozpocząć się w marcu lub kwietniu. Tak się jednak nie stało.
Pierwszym użytkownikiem Griffina miało być PKP Cargo. - PKP Cargo nie występowało z propozycją eksploatacji lokomotywy Griffin - mówi jednak rzecznik przewoźnika Mariusz Przybylski. Według niego, jedyne co przewoźnik przekazał Newagowi to informacja, że "będzie się bacznie przyglądać rozwojowi tej lokomotywy (bez ponoszenia kosztów, jak i bezpośredniego udziału w eksploatacji próbnej), jak i lokomotywy Dragon".
- Jednocześnie zastrzegliśmy, że w obecnej sytuacji spółka nasza nie wymaga „dozbrojenia” taborowego dotyczącego takich lokomotyw - dodał Przybylski. W drugiej połowie roku nowy produkt ma prowadzić pociągi pasażerskie PKP Intercity. - Jesteśmy po wstępnych rozmowach - mówi rzeczniczka PKP IC Beata Czemerajda.
- Wcześniej zobaczymy Griffina na testach na sieci 25 kV na południu Europy - zapowiada tymczasem Krzemiński. Griffin przeznaczony jest do prowadzania pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 190 km/h. Wersja wielosystemowa elektrowozu będzie pracować pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC 16 2/3 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz.
Zobacz szczegółową prezentację lokomotywy Griffin.