Partnerzy serwisu:
Biznes

Tankiewicz: Koncepcja węzła multimodalnego w Zajączkowie – może w przyszłości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
09-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Tankiewicz: Koncepcja węzła multimodalnego w Zajączkowie – może w przyszłości
Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia, przyznał w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że dość sceptycznie podchodzi do koncepcji budowy węzła multimodalnego w Zajączkowie Tczewskim.

Pomysł ten niedawno „odświeżył” za naszym pośrednictwem Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal. – Uruchamianie oddzielnych pociągów intermodalnych z Gdańska i Gdyni do terminali w głębi kraju nie ma docelowo sensu ani z ekonomicznego ani z logistycznego punktu widzenia. Transeuropejski intermodalny korytarz łączący Bałtyk z Adriatykiem powinien zaczynać się i kończyć w Zajączkowie, skąd do poszczególnych terminali morskich w portach Gdańska i Gdyni kursować będą regularne „shuttle trains” – ocenia Stefański.

Walery Tankiewicz zauważył, że choć „teoretycznie koncepcja budowy wspólnego węzła multimodalnego dla portów Gdyni i Gdańska brzmi logicznie, to jednak rzeczywistość gospodarcza nie zawsze jest spójna z formalną poprawnością logiczną”. Dlaczego? Zdaniem Tankiewicza, z trzech powodów.

Konieczność dodatkowych załadunków

– Po pierwsze, taki wspólny węzeł multimodalny oznacza dodatkowe operacje załadunkowe, w porcie i w Zajćzkowie, a więc podwyższenie kosztu obsługi każdego kontenera. Przy niewielkich marżach i dużej konkurencji charakteryzujących branżę transportową, może się to okazać nie do zaakceptowania dla klienta. Pociągi wyjeżdżające bezpośrednio z terminali portowych i transport samochodowy byłyby w tej konkurencji na lepszej pozycji. Już dzisiaj z Gdyni wyjeżdża kilkadziesiąt regularnych pociągów kontenerowych tygodniowo, a udział przewozów kolejowych w segmencie kontenerów sięga czterdziestu procent – zauważa wiceprezes Portu Gdynia.

Dodatkowo, Walery Tankiewicz zauważa, że PCC Intermodal, który miałby być właścicielem terminalu w Tczewie, „jest jednym z uczestników gry konkurencyjnej, co może oznaczać, że inni operatorzy intermodalni niekoniecznie zechcą korzystać z jego terminalu”.

– Po trzecie terminal w Tczewie eliminuje możliwość wykorzystania linii kolejowej nr 201 [trasa przez Kościerzynę – red.] dla przewozów kontenerowych do Gdyni, a tylko modernizacja tej linii pozwala uniknąć przejazdu przez całe Trójmiasto, co jest potencjalnym wąskim gardłem dla rozwoju przewozów kolejowych do naszego portu. Linia 201 powinna zostać włączona do korytarza Bałtyk-Adriatyk, zmodernizowana do odpowiednich parametrów i powinna przejąć większość przewozów do Portu Gdynia. Przewożenie całości ładunków z Gdyni przez Sopot i Gdańsk do Tczewa utrwaliłoby na zawsze to uciążliwe dla mieszkańców i mało wydolne rozwiązanie. Dlatego też sformułowany przez pana prezesa Stefańskiego wniosek, aby korytarz Bałtyk-Adriatyk zaczynał się w Tczewie, a nie w portach Gdyni i Gdańska, jest pewnie zgodny z interesem jego firmy, ale wydaje się być wręcz szkodliwy z szerszego punktu widzenia.  – twierdzi Walery Tankiewicz.

Postulat zrealizowania znaczących inwestycji na linii 201 został wysunięty w opublikowanym w marcu raporcie przygotowanym ZDG TOR. Zwrócono w nim uwagę, że to właśnie trasa przez Kościerzynę (a nie przez Tczew) powinna stanowić fundament obsługi Portu Gdynia transportem kolejowym.

Pomysłu nie można całkowicie przekreślać

Walery Tankiewicz nie przekreśla jednak koncepcji budowy węzła multimodalnego na zapleczu trójmiejskich portów. Zauważa bowiem, że cokolwiek byśmy nie mówili dzisiaj, przy poziomie przeładunków kontenerów nieco ponad 1,5 mln TEU, może to być nieaktualne np. za 10 lat, jeżeli przeładunki dojdą do poziomu 4-5 mln TEU. – Wówczas może się okazać, że potrzebne są zarówno bezpośrednie pociągi z terminali portowych, jak i węzeł multimodalny w Tczewie. Tak więc moim zdaniem dobrze, że ten projekt się pojawił, jako potencjalne rozwiązanie na przyszłość, ale nie powinien on zmonopolizować myślenia i działań na rzecz obsługi kolejowej pomorskich portów – konkluduje wiceprezes Portu Gdynia.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Zobacz również:

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Infrastruktura

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Katarzyna Łubianka 05 października 2022

Do RDOŚ wpłynął wniosek w sprawie gdyńskiego Portu Zewnętrznego

Infrastruktura

Budowa Gdyńskiego Portu Zewnętrznego w PPP. Wybrano doradców

Infrastruktura

Port Gdynia: Problemem jest styk infrastruktury portowej z liniową

Infrastruktura

Port Gdynia: Priorytetem usprawnienie dojazdu koleją

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5