Flytoget zdecydował się na zakup kolejnych pociągów z dwóch powodów: rozbudowy lotniska oraz rosnących wyników przewozowych. Prognozy dla lotniska mówią o wzroście liczby odprawianych pasażerów o 3-4 proc. rocznie, a za tym powinna iść rosnąca liczba pasażerów kolei.
Oferty w przetargu otwarto w marcu. Najkorzystniejszą złożył hiszpański CAF, i to on otrzymał zamówienie od Flytoget AS na produkcję i dostawę nowych pociągów lotniskowych. Umowa obejmuje dostawę 8 pociągów dużych prędkości typu Oaris wraz z pakietem komponentów oraz wsparciem technicznym. Całkowita wartość kontraktu wynosi w przybliżeniu 120 milionów euro.
Flytoget AS jest spółką publiczną, która jest operatorem połączenia kolejowego „Airport Express” w Oslo pomiędzy lotniskiem, dworcem głównym i w kierunku Drammen. Połączenie to charakteryzuje się bardzo wysoką punktualnością, niezawodnością oraz wysoką jakością usług – operator chwali się 97% wskaźnikiem zadowolenia klientów. – Nasi klienci w Norwegii oraz Flytoget jako firma mamy wysokie wymagania – i jestem przekonana, iż CAF zaspokoi te wymagania – powiedziała po podpisaniu umowy Linda Bernarder Silseth, prezes Flytoget.
Pociągi Oaris będą składały się z 4 wagonów każdy. Według założeń przetargu, pierwszy z zamówionych pociągów ma być gotowy do testów w sierpniu 2016 roku, a do ruchu pasażerskiego pociągi zostaną włączone od 2018 roku. W ramach kontraktu ma być dostarczonych osiem składów o długości do 110 m, z minimalną liczbą 236 miejsc siedzących. Składy mają rozpędzać się do 220 km/h.
Producent zapewnia, że będą wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne w dziedzinie oszczędności energii, przyjazności dla środowiska, bezpieczeństwa oraz łatwości dostępu. Pociągi będą też w pełni dostosowane dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Pociągi z platformy Oaris mogą osiągąć prędkość do 350 km/h.