Partnerzy serwisu:
Koleje Dużych Prędkości

Szwecja: Koszty budowy KDP wyższe niż zakładano. Pomimo tego linia potrzebna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOLEJE DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Szwecja: Koszty budowy KDP wyższe niż zakładano. Pomimo tego linia potrzebna
Budowa linii dużych prędkości, która w przyszłości miałaby połączyć Sztokholm, Göteborg i Malmö, będzie kosztowała nawet dwukrotnie więcej w stosunku do tego, co było zakładane w przeszłości - poinformował szwedzki zarządca infrastruktury kolejowej, firma Trafikverket. Rząd wciąż jednak uważa, że projekt jest wart zrealizowania, bo przede wszystkim linia usprawni ofertę przewozową na terenie kraju.

Nowe szacunki zakładają, że planowana linia dużych prędkości, która poprawiłaby przepustowość na szwedzkiej sieci kolejowej, będzie kosztowała od 20 do 34 mld euro, biorąc pod uwagę ceny obowiązujące w roku 2015. Jest to zdecydowanie więcej, niż zakładano wcześniej. W najdroższym wariancie w przeszłości koszty budowy linii szacowano na blisko 18,5 mld euro.

Jak poinformował jednak szwedzki zarządca infrastruktury, projekt, który w tej chwili jest w bardzo wczesnym etapie planowania, i tak przyniesie znaczące korzyści społeczeństwu, dlatego nawet tak wysoki poziom wydatków związanych z budową linii projektu nie powinien powstrzymać.

Wstępne szacunki zakładają, że linia miałaby zostać otwarta najwcześniej w roku 2035. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży pomiędzy Sztokholmem a Göteborgiem z dzisiejszych 4 godzin i 20 minut do dwóch i pół godziny.

Trafikverket zaprezentował dwa możliwe warianty dla realizacji projektu, podczas gdy oba zakładają budowę odcinków Järna-Linköping oraz Molnlycke-Bollebygd w pierwszej kolejności, a następnie odcinka Jönköping-Hässleholm. Pierwsza opcja zakłada wytyczenie trasy do Malmö przez Linköping, Gripenberg, Hässleholm i Lund, a druga proponuje trasę przez Göteborg i Boras.

Projekt ma wsparcie zarówno społeczne, jak i polityczne. Prędkość przewidziana dla linii ma wynosić do 320 km/h. Skrócenie czasu podróży spowodowałoby przypływ pasażerów, którzy do tej pory podróżowali w relacjach pomiędzy największymi miastami głównie samolotem, albo własnym autem.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5