– To wszystko, co się dzieje przy realizacji projektu Pendolino, świadczy o tym, że projekt przerasta możliwości osób kierujących PKP Intercity – uważa Jerzy Szmit, poseł PiS, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Pod koniec ubiegłego tygodnia w mediach pojawiła się informacja, że Alstom chce na razie przekazać PKP IC pociągi Pendolino homologowane tylko do prędkości 160 km/h. Tymczasem już w maju producent ma, według umowy, przekazać PKP Intercity osiem pociągów z homologacją do prędkości 250 km/h. Alstom chce przeprowadzić homologację dwuetapowo: najpierw miałaby być ona zgodna z krajowym systemem sygnalizacyjnym ograniczającym prędkość do 160 km/h. Docelowo cały zamówiony tabor, czyli 20 pociągów, otrzyma homologację umożliwiającą rozwijanie prędkości 250 km/h. Producent deklaruje, że nastąpi to w IV kwartale 2014 r. Według „Pulsu Biznesu”, producent może mieć nawet kłopot z uzyskaniem homologacji dla prędkości 160 km/h w maju, bo do dokumentów złożonych przez Alstom zastrzeżenia ma Urząd Transportu Kolejowego.
Jerzy Szmit, poseł PiS, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” zwraca uwagę, że zamieszanie wokół homologacji dla Pendolino to kolejny przyczynek, by – zwłaszcza biorąc pod uwagę koszt zakupu 20 pociągów (2,64 mld zł) – by głośno postawić pytanie o zasadność pozyskania przez Polskę składów Pendolino.
– Trzeba sobie postawić po raz kolejny pytanie, czy wydanie tak gigantycznych pieniędzy na przedsięwzięcie, które będzie służyło wąskiej grupie ludzi, ma w ogóle sens. Po drugie, nie możemy zapominać o innych kosztach związanych z budową infrastruktury: modernizacja torowisk, dworców kolejowych i pozostałych obiektów, które będą przystosowane do Pendolino, zostaną pokryte przez miliony użytkowników kolei, którzy nigdy do Pendolino nie wsiądą. Mam tu na myśli zarówno klientów przewoźników pasażerskich, jak i kontrahentów przewoźników towarowych – mówi poseł Jerzy Szmit.
Zdaniem posła PiS, to wszystko co się dzieje przy zakupie Pendolino, świadczy o tym, że „projekt po prostu przerasta możliwości osób kierujących zarówno poprzednio, jak i obecnie PKP Intercity”. – Dziś powinniśmy dbać o to, aby polska kolei stanowiła ważny element systemu zapewniającego spójność komunikacyjną Polski. Natomiast cała historia Pendolino świadczy o tym, jak daleko od rzeczywistości znajdują się dzisiaj ci, którzy decydują o losach polskiej kolei – dodaje Jerzy Szmit.
Zarówno PKP IC, jak i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju żądają od Alstomu pełnego wywiązania się z warunków kontraktu, czyli homologowania pojazdów do prędkości 250 km/godz. w pierwotnym terminie.