– Wbrew pozorom stan techniczny liniowej infrastruktury nie wygląda źle, na większości linii komunikacyjnych pociągi osiągają prędkość handlową konkurencyjną w stosunku do transportu drogowego. Zastrzeżenia, niestety, mamy do obecnie prowadzonych długotrwałych modernizacji i rewitalizacji infrastruktury kolejowej – mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Czego dotyczą zarzuty urzędu marszałkowskiego wobec PKP Polskich Linii Kolejowych, odpowiedzialnych za utrzymanie torów? – Zamknięcia szlaków powodują utrudnienia komunikacyjne źle odbierane przez pasażerów dojeżdżających do szkół i miejsc pracy. Ponadto nadal pilnych modernizacji wymagają węzły komunikacyjne tj. dworce, stacje i przystanki kolejowe, stanowiące punkty integracji kolei z lokalnym kołowym transportem zbiorowym i transportem indywidualnym – wyjaśnia wicemarszałek.
Jak dodaje, na chwilę obecną, po rozmowach z zarządcami infrastruktury PKP PLK oraz PKP SKM, samorząd zidentyfikował kilka bardzo istotnych potrzeb inwestycyjnych związanych z remontami infrastruktury torowej. Pilnej rewitalizacji domaga się odcinek linii nr 405 Szczecinek – Słupsk – Ustka, na którym po wypadku w lipcu 2010 r. nadal nie przywrócono pierwotnej przepustowości. W następnej kolejności urząd marszałkowski wskazuje na konieczność rewitalizacji odcinka linii nr 207 Grudziądz – Malbork, poprawę przepustowości północnego odcinka aglomeracyjnego Rumia – Wejherowo – wydłużenie linii nr 250 (tu zarządcą infrastruktury jest PKP Szybka Kolej Miejska) oraz rewitalizację linii nr 203 Tczew – Chojnice – gr. województwa – Kostrzyn.
Ryszard Świlski przypomina również, że województwo rozmawia z PKP PLK na temat elektryfikacji linii kolejowej do Kościerzyny (w ramach II etapu budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej). – Wniosek dotyczący wykonania studium wykonalności złożony został przez PKM SA oraz PKP PLK SA i dotyczy elektryfikacji sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli nowego odcinka Gdańsk-Wrzeszcz – Gdańsk-Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy – p. odg. Rębiechowo, odcinka linii kolejowej nr 201 – Kościerzyna – Gdynia Główna, linii nr 214 Somonino – Kartuzy oraz odcinka linii nr 229 p. odg. Glincz – Kartuzy.