Obowiązujące od początku czerwca przepisy mają przyczynić się do m.in. poprawy stanu infrastruktury, zarządzanej przez samorządy lokalne i organizacje pozarządowe. Dotychczas odzyskiwane podczas inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe mienie było zagospodarowywane przez spółkę. W przyszłości o ewentualnym przekazaniu materiałów staroużytecznych będzie decydował zarząd lub rada nadzorcza spółki.
W pierwszym dniu miesiąca weszła w życie nowelizacja ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Zawarte tam przepisy dają możliwość przekazywania wskazanym materiałów staroużytecznych odzyskanych podczas prac wykonywanych przez PKP PLK. Wskazane zostały również wymogi, których zachowanie pozwoli na dokonanie takich czynności. Więcej na temat zmian w prawie można przeczytać
tutaj.
Jednak treść uchwalonych norm prawnych wskazuje na uznaniowość narodowego zarządcy linii kolejowych co do gospodarowania mieniem. Zatem przepisy nie nakładają obowiązku wsparcia mniejszych podmiotów utrzymujących taką infrastrukturę. Z wcześniej udzielonych informacji „Rynkowi Kolejowemu” wynikało, że spółka nie przekazywała materiałów staroużytecznych innym podmiotom, lecz zagospodarowywała je we własnym zakresie. Informację tą potwierdza Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują ponownie na sieci kolejowej materiały staroużyteczne dobrej jakości. Pozyskane podczas modernizacji, po szczegółowej ocenie i kwalifikacji są one używane do napraw awaryjnych i robót utrzymaniowo – naprawczych. Aktualnie PLK nie przekazują materiałów innym zarządcom infrastruktury ze względu na zapotrzebowanie spółki na te materiały – wyjaśnia.
Decyzje zapadną na szczeblu centralnym
Na pytanie, czy PKP PLK będzie aktywną stroną w przekazywaniu mienia zainteresowanym podmiotom uprawnionym przez ustawę (np. występując z propozycjami przekazania mienia do potencjalnych zainteresowanych czy publikując informacje o możliwości przekazania określonych materiałów, znajdujących się w określonych lokalizacjach) przedstawicielka spółki deklaruje, że PKP PLK będzie odpowiadać na wnioski zainteresowanych podmiotom. Innym potencjalnym ułatwieniem byłoby rozporządzanie mieniem na szczeblu regionalnym, np. przez dyrektorów zakładów linii kolejowych. Jednak decyzje o przekazywaniu materiałów staroużytecznych będą podejmowane na szczeblu centralnym przez Zarząd lub Radę Nadzorczą spółki.
PKP PLK przekazuje niepotrzebne mienie
Nowa ustawa nie zmieni stanowiska spółki w zakresie zbędnego mienia, które nie będzie już wykorzystywane. – PKP Polskie Linie Kolejowe są otwarte na inicjatywy organizacji zewnętrznych w zakresie wykorzystania zdemontowanych i zbędnych elementów infrastruktury, które nie mogą zostać ponownie wykorzystane na sieci kolejowej. Takie, zazwyczaj pojedyncze, elementy infrastruktury kolejowej, były dotychczas przekazywane do szkół, stowarzyszeń i organizacji promujących historię i wiedzę o kolei – zapewnia Magdalena Janus.
Przykładowo PKP PLK przekazały elementy nawierzchni kolejowej dęblińskiemu Zespołowi Szkół Zawodowych w Dęblinie, co ma być wykorzystywane w procesie kształcenia przyszłych kolejarz. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej otrzymało jednostki taboru – dwa wózki motorowe typu WM-10 oraz wagony. Obecnie stacjonują one na bocznicy łączącej stację Jaworzyna Śląska z Cukrownią Pastuchów.