Firma Stadler Rail dostarczyła Kolejom Szwajcarskim pięćdziesiąty - ostatni już w ramach kontraktu piętrowy elektryczny zespół trakcyjny KISS do obsługi szybkiej kolei miejskiej. To nie jedyny kontrakt na piętrowe ezt, jaki Stadler realizował dla Szwajcarii.
Pociągi dla Kolei Szwajcarskich SBB zostały specjalnie zaprojektowane dla potrzeb szybkiej kolei miejskiej w Zurychu. Kontrakt przyznano Stadlerowi w roku 2008. Było to wówczas duże wyzwanie dla producenta, ponieważ nigdy wcześniej nie produkował piętrowych zespołów trakcyjnych.
- Dokładnie siedem lat temu miałem przed sobą pierwszy model zamówionego pociągu. W krótkim czasie model przeistoczył się w pierwsze piętrowe pociągi Stadlera, które po sieci szybkiej kolei miejskiej kursują już od pięciu lat. W tym czasie stały się one nowym znakiem rozpoznawczym zmieniającego się na lepsze transportu kolejowego - powiedział Franz Kagerbauer, szef ZVV – zarządu transportu miejskiego Zurychu.
Koleje Szwajcarskie skorzystały z prawa opcji
Dostawa pierwszego sześcioczłonowego pociągu, w ramach kontraktu wartego miliard franków szwajcarskich, została zrealizowana jeszcze w 2010 roku. Koleje Szwajcarskie postanowiły jednak skorzystać z opcji zapisanej w kontrakcie i zamówiły kolejne 24 pociągi, zestawione z czterech członów (o długości 100 m). Składy kupione jako dodatkowe zostały ostatecznie dostarczone wcześniej - w latach 2012-2013. Obsługują one połączenia na trasach regionalnych.
KISS popularny nie tylko Szwajcarii
To jednak nie wszystkie KISS-y kursujące po torach Szwajcarii. Również w 2010 roku przewoźnik BLS zamówił 28 czteroczłonowych pociągów KISS. Te składy zostały dostarczone w latach 2012 – 2014. Szwajcarscy przewoźnicy zakupili już łącznie 102 pociągi KISS.
Od chwili zaprojektowania pociągu, Stadler sprzedał już na całym świecie ponad 200 ezt KISS. Dziś kursują one po torach sześciu krajów, w tym Niemiec, Austrii oraz Rosji. W ostatnim przypadku pociągi obsługują połączenia lotniskowe.