Stadler Rail zwyciężył w przetargu ogłoszonym przez rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress na dostawę 24 piętrowych zespołów trakcyjnych. Pociągi będą obsługiwały linię łączącą centrum Moskwy oraz trzy lotniska. Wartość kontraktu wynosi ok. 350 mln euro. Umowa zawiera opcję na dostawę kolejnych 13 składów.
Pojazdy zostaną częściowo wyprodukowane w zakładach Stadlera w Mińsku, a częściowo w Szwajcarii. Fabryka w Mińsku znajduje się jeszcze w budowie. Jej ukończenie planowane jest na jesień tego roku.
Aeroexpress zamówił 16 czteroczłonowych i 8 sześcioczłonowych piętrowych zespołów trakcyjny. Wszystkie mają zostać dostarczone do końca 2016 r. – Ten drugi kontrakt z Rosji jest dla nas kolejnym krokiem milowym. Po pierwszej umowie z rosyjskim producentem taboru kolejowego Transmash Holding, którą popisaliśmy półtora roku temu, pozycja Stadlera na rosyjskim rynku znacznie się umocniła – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Stadler Rail Group.
Bazą dla pociągów dla Aeroexpress będą pociągi typy KISS. Będą one jednak znacznie się różniły od dotychczas produkowanych pojazdów z tej serii ze względu na specyfikę rosyjskich kolei. Rozstaw szyn w Rosji wynosi 1520 mm, podczas gdy w Europie Zachodniej jest to zwykle 1435 mm. Ponadto, w Europie Zachodniej pociągi mają zazwyczaj szerokość nie przekraczającą 2 800 mm, a moskiewskie składy będą szerokie na 3 400 mm. Inna będzie także wysokość pociągów. W pociągach dla Aeroexpressu wyniesie ona 5 240 mm, w porównaniu do 4 500 mm w pojazdach jeżdżących na Zachodzie.
Pociągi będą zaprojektowane tak, aby sprostać specyficznym warunkom klimatycznym w Rosji. Będą mogły jeździć w temperaturze od -50 do 40 stopni Celsjusza. Stadler wykorzysta tu doświadczenia przy produkcji zespołów trakcyjnych typu Flirt dla Finlandii, Norwegii, Estonii czy Białorusi.
Moskiewskie KISS-y będą rozwijały prędkość do 160 km/godz. Ich wnętrza mają być jasne i komfortowe. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwie klasy – biznesową i ekonomiczną. Nadwozie pociągów zostanie wykonane z lekkiego aluminium, dzięki czemu ma być dużo lżejsze od tradycyjnych, stalowych konstrukcji. Redukcja wagi ma przynieść wymierne korzyści ekonomiczne podczas codziennej eksploatacji pojazdów.