Partnerzy serwisu:
Biznes

Stadler: Prawo zamówień w Polsce faworyzuje producentów tańszych, a nie lepszych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Stadler: Prawo zamówień w Polsce faworyzuje producentów tańszych, a nie lepszych
- W Szwajcarii przy wyborach najkorzystniejszych ofert w przetargach mamy np. 30 proc. ceny, 30 proc. zużycia energii oraz szereg innych kryteriów, ale w Polsce jest zupełnie inaczej. Tutaj praktycznie pomija się np. koszty zużycia energii, innowacyjność, czy żywotność pojazdu – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Peter Jenelten, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w grupie Stadler Rail.

- Europa Centralna jest bardzo ważna dla grupy Stadler. W sumie mamy więcej niż 1000 pracowników w Polsce, na Węgrzech i w Czechach. Sama Polska jest oczywiście krajem z wielkim potencjałem i z rozwiniętą siecią kolejową, a także z kolejową tradycją. Wciąż nie ma w Polsce zbyt wielu kilometrów autostrad, a zatem sprawna kolej jest tu naprawdę bardzo potrzebna. To, co jest dla naszej firmy problemem przy startowaniu w przetargach, to wciąż bardzo skomplikowane prawo zamówień – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Peter Jenelten.

- Ostatnio brałem udział w spotkaniu z ministrem gospodarki Waldemarem Pawlakiem i rozmawialiśmy o problemach związanych z prawem zamówień. Uważamy, że to problem nie tylko naszej firmy, czy dla samej branży kolejowej, lecz w ogóle dla wielu dziedzin gospodarki. Prawo zamówień nie faworyzuje tych produktów, czy usług, które są najlepsze, a te, które są najtańsze – tłumaczy przedstawiciel grupy Stadler Rail. - Jeśli sporządzimy listę kryteriów przetargowych, to cena jest takim kryterium, przy którym jest najmniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Ale czasem nie jest to w ogóle adekwatne do jakości. Jeśli firma kupuje pociąg na okres 30 lat, to sama inwestycja zakupu jest tylko małą częścią kosztów ponoszonych przez kupującego. Bardzo znacząca jest także eksploatacja.

Wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w grupie Stadler Rail powiedział, że w Szwajcarii przy wyborach najkorzystniejszych ofert w przetargach ustala się kryteria w proporcjach np. 30 proc. ceny, 30 proc. zużycia energii, oraz szereg innych kryteriów, a w Polsce jest zupełnie inaczej. - Tutaj praktycznie pomija się np. koszty zużycia energii, czy żywotność pojazdu – podkreślił wiceprezes w grupie Stadler.

- Według naszych szacunków, w przetargach w Polsce cena powinna stanowić kryterium na poziomie mniej więcej 17-19 procent, a więc inne kryteria powinny być znacznie ważniejsze, ale nikt tego nie rozważa, i to jest problem. A przecież taniego dostawcę można znaleźć bez najmniejszego problemu. Tylko co z innymi kryteriami? – pyta Peter Jenelten.

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przedstawiciel grupy Stadler Rail wyraził nadzieję, że sytuacja z czasem się zmieni. - Dalej rozwijamy nasz zakład w Siedlcach. Pracuje tam ponad 500 osób, jesteśmy największym eksporterem pociągów na terenie Polski, mimo że nie mamy żadnych kontraktów krajowych. Mimo to uważam, że Stadler w Polsce wciąż ma szansę i z pewością o kontrakty dalej będziemy walczyć – podsumował Peter Jenelten.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5