Firma Stadler Rail wyprodukuje dla brazylijskiej firmy MRS Logística najsilniejszą do tej pory lokomotywę dla kolei zębatej. MRS zamówił 7 takich lokomotyw o łącznej wartości prawie 50 mln euro. Lokomotywy będą obsługiwały przewozy towarowe między São Paulo oraz portem Santos nad Oceanem Atlantyckim.
Siedem lokomotyw będzie wykorzystywanych przez dużą brazylijską firmę zajmującą się przewozami towarowymi - MRS Logística do przewozów rudy żelaza. Linia, po której będą kursowały lokomotywy, ma rozstaw szyn 1600 mm.
Moc lokomotywy to 5000 kW, a siła pociągowa - 760 kN. Pojazd ma długość 19 metrów. Wszystkie parametry stanowią o tym, że jest to największy i najsilniejszy pojazd dedykowany kolei zębatej, jaki kiedykolwiek zbudowano. Dwie lokomotywy w podwójnej trakcji będą mogły pociągnąć o 50 proc. więcej ładunków od lokomotyw w podwójnej trakcji, będących aktualnie w użyciu.
- Jesteśmy dumni z tego, że udało się nam zbudować największe i najsilniejsze lokomotywy dla kolei zębatej. Wszystko dzięki naszej doświadczonej ekipie inżynierów i projektantów - powiedział właściciel grupy Stadler Rail Peter Spuhler.
W każdym wózku czteroosiowej lokomotywy znajdują się dwa systemy koła zębatego zazębione z potrójną listwą zębatą w torze. Wsparcie pochodzące z napędu normalnych zestawów kołowych sięga około 25 proc. całkowitej siły pociągowej.
Linia z São Paulo do portu Santos to fragment brazylijskiej sieci kolejowej, na którym występują odcinki zębate z zastosowanym systemem Abta. Nachylenie linii wynosi 8 proc.